Sektorkolejowy » 30 lat i blisko 4 tys. km linii kolei dużych prędkości w Hiszpanii

30 lat i blisko 4 tys. km linii kolei dużych prędkości w Hiszpanii

pzez Adrian

W tym roku sieć kolei dużych prędkości zarządzana w Hiszpanii przez Adif AV osiągnie długość 4 tys. km. Hiszpania jest liderem w Europie i drugim krajem na świecie (po Chinach) pod względem liczby przejechanych kilometrów przez pociągi na takich liniach.

Pierwsza linia kolei dużych prędkości została w Hiszpanii uruchomiona 30 lat temu. Była to linia o długości 470,5 km, łącząca Madryt i Sewillę. Do dnia dzisiejszego jest to największe osiągnięcie inżynieryjne w hiszpańskim sektorze kolejowym. Od tego czasu długość sieci powiększyła się blisko ośmiokrotnie, a wartość inwestycji przekroczyła 57 mld euro.

W latach 2021–2025 na rozwój szybkiej kolei (linie i stacje) zarządzanej przez Adif AV wydane zostanie ponad 12 mld euro. Z końcem ubiegłego roku zakończyła się budowa linii Madryt-Galicia, a obecnie końca dobiega budowa połączeń do Murcji i Burgos oraz pierwsza faza budowy linii do Estremadury (Plasencia–Badajoz). Powstaje także odcinek z tunelem między miejscowością Atocha a Chamartín w Madrycie. Infrastruktura ta umożliwi połączenie wszystkich korytarzy dużych prędkości, tworząc jedną, poprzeczną sieć pomiędzy głównymi miastami kraju. W nowym tunelu tory zostaną podwojone na trasie między miejscowościami Atocha a Torrejón de Velasco, co pozwoli na zwiększenie ruchu pociągów do Levante i na południe kraju.

W obecnych planach na rozwój hiszpańskiej kolei znajduje się także kompleksowy projekt modernizacji linii oddanej 30 lat temu (połączenie Madryt–Sewilla) – jego wartość to ponad 650 mln euro. Inwestycje obejmą m.in. instalację systemu sterowania i kontroli ERTMS.

Budowa pierwszej linii dużych prędkości w 1992 r. zapoczątkowała bezprecedensową transformację kolei, zarówno z technologicznego, jak i przemysłowego punktu widzenia, wraz z wprowadzeniem nieznanych dotąd technologii w hiszpańskim transporcie kolejowym. Proces ten pozwolił Hiszpanii z importera stać się eksporterem technologii i know-how, które kraje na całym świecie dzisiaj stosują

– podkreśla Adif AV.

Użytkowanie linii kolei dużych prędkości w Hiszpanii zaczynało się od 12 pociągów dziennie na linii łączącej Madryt z Sewillą, a obecnie każdego dnia pasażerów przewozi 360 pociągów.

Uruchomienie tej linii, wybudowanej jako normalnotorowa (1435 mm), było również pierwszym krokiem w kierunku większej integracji z resztą europejskiej infrastruktury kolejowej oraz interoperacyjności. Obecnie sieć Adif i Adif AV to sieć o największej liczbie kilometrów z zaawansowanym systemem sterowania i kontroli ERTMS (ponad 2600 km w eksploatacji)

– przypomina hiszpańska spółka kolejowa.

Autor: Agata Sumara
Fot. Adif

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz