W grudniu 2024 r. narodowy przewoźnik pasażerski zakończył modernizację szczecińskiej bocznicy kolejowej o wartości ponad 106 mln zł brutto. W ramach inwestycji wybudowano nowoczesną halę napraw o długości 200 m, całoroczną automatyczną myjnię mogącą pomieścić 8 wagonów oraz stanowisko do przeciwdziałania obladzaniu pociągów. Rozbudowana infrastruktura umożliwia odprawianie 23 pojazdów dziennie – czyli o 5 więcej niż 4 lata temu.
Jednym z kluczowych elementów zmodernizowanej bocznicy jest całoroczna automatyczna myjnia o długości blisko 200 m, wyposażona w 3 portale samojezdne ze szczotkami i dyszami. Obiekt posiada oczyszczalnię ścieków z obiegiem zamkniętym wody technologicznej, umożliwiającym jej wielokrotne wykorzystanie, a także system zbierania deszczówki. Wybudowana hala przeglądów i napraw o powierzchni 2 tys. m² została wyposażona w specjalistyczne podnośniki, dzięki którym wagony mogą być podnoszone w celu wymiany wózków. Nowym rozwiązaniem jest także stanowisko do przeciwdziałania obladzaniu, gdzie podgrzany płyn jest natryskiwany pod niskim ciśnieniem na wózki i wybrane części pojazdów, tworząc warstwę ochronną zapobiegającą przywieraniu śniegu.
Inwestycje w bocznice kolejowe to inwestycje w komfort i punktualność, czyli kluczowe dla pasażerów czynniki wpływające na zadowolenie z podróży pociągiem […] Jeszcze w ubiegłym roku mycie pociągów na bocznicy kolejowej w Szczecinie odbywało się ręcznie. Teraz umycie całego składu w myjni trwa niecałą godzinę, jest dokładniejsze i potrzeba do tego mniej wody, ponieważ krąży ona w obiegu zamkniętym. Rok temu na część napraw czy przeglądów wagony musiały być przesyłane do zaplecza technicznego w Gdyni. Obecnie prowadzone są one w Szczecinie w nowoczesnej hali, wyposażonej w profesjonalny sprzęt. Zmiany te pozwalają nam szybciej i sprawniej przygotować pociągi oraz skrócić czas ich wyłączenia z eksploatacji, tak aby czyste oraz sprawne punktualnie wyjeżdżały na stację Szczecin Główny i dalej zabierały podróżnych w trasy po całej Polsce – podkreśla Hanna Jażdżyk, członek zarządu PKP Intercity.
Rozbudowa infrastruktury torowej
Znaczącą rozbudowę przeszła infrastruktura – powstały dodatkowe tory o łącznej długości 3,7 tys. m. Wybudowano kanał przeglądowy dla pojazdów o długości 200 m, umożliwiający efektywne przeprowadzanie kontroli technicznych. Istotnym usprawnieniem jest tor wyciągowy o długości 260 m, pozwalający na wykonywanie manewrów bez konieczności korzystania z infrastruktury zewnętrznej. Zamontowano 11 nowych rozjazdów oraz stworzono dodatkowy wyjazd z parku postojowego w kierunku stacji Szczecin Główny. W ramach inwestycji rozbudowana została również sieć trakcyjna o blisko 4 km.
Sprawna realizacja procesów
Po przebudowie bocznicy liczba odprawianych pociągów wzrosła z 18 do 23 dziennie. Procesy utrzymania taboru przebiegają sprawniej – mycie całego składu w nowej myjni trwa niecałą godzinę. Naprawy, które wcześniej wymagały transferu wagonów do zaplecza technicznego w Gdyni, są teraz realizowane na miejscu, co skraca czas wyłączenia pociągów z eksploatacji. Rozbudowa bocznicy przełożyła się również na wzrost zatrudnienia – do zespołu dołączyło 8 rzemieślników, 4 elektromonterów oraz specjaliści obsługujący nowe systemy, a warunki pracy uległy znaczącej poprawie.
Plany inwestycyjne PKP Intercity
Modernizacja bocznicy w Szczecinie jest częścią szerszego programu inwestycyjnego PKP Intercity, który w 2024 r. obejmował również przebudowy bocznic w Krakowie i Wrocławiu. Obecnie trwają zaawansowane prace nad rozbudową zaplecza technicznego w Przemyślu, gdzie powstaje m.in. nowoczesna myjnia i hala napraw, a wartość tej inwestycji wynosi prawie 340 mln zł brutto. Ponadto w ubiegłym miesiącu narodowy przewoźnik zawarł kontrakt na budowę nowoczesnej lokomotywowni (Warszawa Grochów).
W 2025 r. przewoźnik planuje przeznaczyć na rozwój infrastruktury 292 mln zł netto, w tym na rozbudowę obiektów w Lublinie i Białymstoku (łącznie blisko 130 mln zł netto). W perspektywie długoterminowej, na lata 2025-2030, PKP Intercity zamierza zainwestować blisko 3,2 mld zł w unowocześnienie zapleczy technicznych i bocznic kolejowych w całej Polsce.





Zobacz również: