Najbliższe lata przyniosą dynamiczny rozwój prośrodowiskowej kolei. Inwestycje tej branży odpowiadają wyzwaniom i przyjętym założeniom europejskiego Zielonego Ładu.
Kolej jako transport przyszłości będzie komfortowa i dostępna, co w połączeniu z rosnącą świadomością ekologiczną podróżnych sprawi, że będzie najchętniej wybieranym środkiem transportu – z korzyścią dla środowiska i ludzi.
Wybierając przejazdy z PKP Intercity, w samym 2023 roku pasażerowie zaoszczędzili 1,67 mln ton CO₂. Dlatego kolej określa się mianem zielonego transportu przyszłości. Warto więc pamiętać, że wybory środka podróży mają wpływ na przyszłość naszej planety.
Zielony transport przyszłości
Podróże z PKP Intercity cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród Polaków. W poprzednim roku z usług przewoźnika skorzystało ponad 68 mln pasażerów. Tym samym spółka pobiła rekord z 2022 roku, kiedy to pociągami PKP Intercity podróżowało 59 mln osób. Wysoka frekwencja jest utrzymywana także w bieżącym roku. Łącznie w pierwszym kwartale spółka przewiozła 16,5 mln pasażerów, co jest najlepszym wynikiem przewozowym za ten okres w historii narodowego przewoźnika. W samym marcu br. przewiezionych zostało 5,7 mln podróżnych. Tak dobre wyniki przewozowe pozwalają przypuszczać, że przekroczona zostanie bariera 70 mln osób przewiezionych przez PKP Intercity w jednym roku kalendarzowym.
Rosnąca popularność podróży koleją przekłada się na wymierną korzyść dla środowiska. Kolej jest bowiem najbardziej ekologicznym środkiem transportu zbiorowego i charakteryzuje się ponad 4 razy mniejszą emisją CO₂ niż transport drogowy i 5 razy mniejszą emisją CO₂ niż transport lotniczy. Należy także pamiętać, że w przypadku najbardziej emisyjnych podróży lotniczych, często trzeba założyć dojazd do i z podmiejskiego lotniska – co oznacza dodatkowy czas podróży i kolejne kilogramy emisji.
Europejski Zielony Ład z zadaniem dla kolei
Kolej idealnie wpisuje się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu, który zakłada, że: nastąpi ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w transporcie o 90 proc. do 2050 r., podróże rozkładowe poniżej 500 km będą neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla do 2030 r., a podróże pociągiem staną się najbardziej popularnym środkiem transportu zbiorowego.
PKP Intercity ma ambicję stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna klimatycznie. W realizowanej strategii inwestycyjnej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” ważnym czynnikiem decyzyjnym jest ekologia. Spółka intensywnie inwestuje w niskoemisyjny tabor i ekologiczną, przyjazną środowisku infrastrukturę. Do 2030 roku przewoźnik zainwestuje w nowoczesny tabor i ekologiczne stacje postojowe 27 mld zł.
W efekcie flotę przewoźnika zasilą nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2, a odpowiednia liczba i jakość taboru dostosowanego do zmodernizowanych linii kolejowych pozwoli na stworzenie spójnej sieci transportowej dla całego kraju.
W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. Unowocześniona zostanie również infrastruktura – stacje postojowe i zaplecza techniczne – co przyniesie standaryzację obiektów i zapewni wysoki poziom obsługi nowoczesnego taboru.
Najbliższe lata przyniosą także zwiększenie liczby miast i miejscowości z dostępem do usług PKP Intercity oraz większą częstotliwość połączeń na najpopularniejszych trasach. Większy dostęp do kolei będzie miał duże znaczenie dla zwiększania mobilności społeczeństwa i tym samym walki z wykluczeniem transportowym. Zwiększanie dostępności oznacza także coraz lepsze dostosowywanie taboru do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
PKP Intercity zwiększa efektywność energetyczną
PKP Intercity od kilku lat realizuje działania na rzecz ochrony środowiska, które będą kontynuowane i wzmocnione w przyszłości. Przykładem takich działań są projekty związane ze wzrostem wydajności energetycznej, jak ekoDriving, który mogłoby się wydawać dotyczy przede wszystkim samochodów i transportu drogowego. Jednak takie rozwiązania, oparte na połączeniu ekologicznego i ekonomicznego stylu jazdy, są z pozytywnymi rezultatami wdrażane także w pociągach narodowego przewoźnika. Wymierne korzyści z ekoDrivingu odczuwają pasażerowie. Do najważniejszych należy uwzględnić poprawę komfortu jazdy oraz podniesienie punktualności pociągów w stosunku do realizowanego rozkładu jazdy.