Pociąg pasażerski Coradia iLint firmy Alstom, pierwszy na świecie zasilany wodorem pojazd tego typu, zadebiutował 25 sierpnia 2021 r. w szwedzkiej miejscowości Östersund na regionalnej trasie. Emituje niski poziom hałasu i może się przemieszczać z prędkością do 140 km/godz. Został w tym roku uhonorowany Europejską Nagrodą Kolejową 2021.
Wodorowe pociągi szansą na zmniejszenie emisji CO2
Coradia iLint nie emituje CO2. Jak podkreśla szef szwedzkiego oddziału Alstom, Rob Whyte, pociągi te stanowią dla Szwecji ogromną szansę na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla, a nawet dekarbonizację w transporcie kolejowym. Dzięki zastosowaniu wodoru do zasilania środków komunikacji publicznej Szwedzi mogą podążać tą drogą, którą wybrały Niemcy, Holandia i Austria. W krajach tych albo zostały już przeprowadzone testy takich pojazdów, albo są już na etapie wdrożenia.
Dwa pierwsze pociągi w 100% napędzane wodorem – 100% H2 iLint rozpoczęły kursy w Niemczech w 2018 r. Do tej pory Niemcy zamówili ponad 40 składów pociągów na wodór, a udane próby przeprowadzono w Austrii i Holandii.
Jak szacuje Alstom, zastąpienie jednego pociągu regionalnego z silnikiem diesla jednym pociągiem wodorowym zmniejszy roczną emisję dwutlenku węgla o tyle, ile emituje go w ciągu roku 400 samochodów.
Coradia iLint wykorzystuje istniejącą infrastrukturę bez konieczności inwestowania w elektryfikację linii.
Pociąg, który właśnie rozpoczął kursy na szwedzkich torach, ma zasięg 1000 km i może pomieścić do 300 pasażerów. Porusza się z prędkością typową dla pociągów na trasach regionalnych – do 140 km/godz. Alstom jest największym graczem na szwedzkim rynku kolejowym – dostarczył tam już ponad 1000 pociągów.
Autor: Agata Sumara
Fot. ExuMag