Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zawarła umowę z firmą Budimex, która będzie odpowiedzialna za opracowanie projektu i przebudowę stacji w Ełku, a także rozbudowę przystanku Ełk Szyba Wschód i stacji Ełk Towarowy. Inwestycja o wartości prawie 587 mln zł netto wpisuje się w projekt międzynarodowej trasy Rail Baltica i jest współfinansowana z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Zakontraktowane roboty mają być wykonane do końca 2023 r.
Przebudowywane stacje i przystanek znajdują się na odcinku Białystok–Ełk i są pierwszymi elementami infrastruktury poddawanymi modernizacji na tym fragmencie bałtyckiego szlaku. W sumie w ramach tego przedsięwzięcia wykonawca wymieni m.in. 45 km torów i sieci trakcyjnej, a także 118 rozjazdów. Nad ulicami Towarową i Kolejową powstaną nowe wiadukty kolejowe w miejsce dotychczasowych przejazdów. Przebudowany ma być także wiadukt kolejowy nad ul. Suwalską, a most kolejowy nad rzeką Ełk będzie zmodernizowany.
Jak zmienią się stacje i przystanek w Ełku?
Na stacji kolejowej w Ełku podwyższone zostaną wszystkie trzy perony, dzięki czemu dostęp do pociągów będzie znacznie łatwiejszy, szczególnie dla osób mających problemy z poruszaniem się. Na każdy peron będzie można wjechać windą. Podróżni będę mieć do dyspozycji nowe wiaty i ławki. Zgodnie z obecnymi standardami panującymi na kolei, pojawią się też elementy infrastruktury i wyposażenia dostosowane do potrzeb osób niewidomych. Dotychczasowe przejście nad torami zostanie zlikwidowane, a zastąpi je wygodniejsze przejście podziemne.
Przystanek Ełk Szyba Wschód zyska dwa jednokrawędziowe 200-metrowe perony. Zostaną one wyposażone w wiaty, ławki, gabloty informacyjne. Przystanek zyska również udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.
Z kolei stacja Ełk Towarowy będzie przebudowana w taki sposób, by obsługiwać dostawy realizowane przez pociągi o długości do 740 m. Nowe urządzenia i systemy sterowania wpłyną na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa. Zmodernizowana stacja umożliwi sprawniejszą obsługę pociągów towarowych kursujących pomiędzy Polską a krajami z rejonu Morza Bałtyckiego.
Rail Baltica
Inwestycja w modernizację trasy Rail Baltica to jedno z najważniejszych przedsięwzięć kolejowych w Polsce. Całość tej trasy przebiegającej przez terytorium Polski podzielono na pięć odcinków. Dotychczas zmodernizowano dwa odcinki – od Warszawy Rembertowa do Sadownego oraz od Sadownego do Czyżewa. Prace toczą się na odcinku od Czyżewa do Białegostoku. Dzisiejsza umowa z Budimeksem rozpoczyna działania na czwartym odcinku, pomiędzy Ełkiem a Białymstokiem. W planach są także prace na trasie Ełk–Trakiszki. Rail Baltica to część transeuropejskiego korytarza, który w przyszłości połączy Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię, a docelowo także Finlandię. Polski odcinek ma 374 km (od Warszawy Wschodniej przez Sadowne Węgrowskie, Czyżew, Białystok, Ełk, Trakiszki). Długość trasy na Litwie wynosi 392 km, na Łotwie 265 km, a w Estonii 213 km. Na zmodernizowanej linii pociągi pasażerskie będą się poruszać z prędkością do 160 km/godz., a towarowe do 120 km/godz.
Autor: Agata Sumara
Fot. www.plk-sa.pl