Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał decyzję zastępującą umowę o wykorzystanie zdolności przepustowej pomiędzy PKP PLK S.A. a PKP Intercity S.A. Decyzja uregulowała m.in. kwestię kar umownych w zakresie informacji pasażerskiej.
Zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym, jeśli aplikant i zarządca nie dojdą do porozumienia w zakresie postanowień umowy o wykorzystanie zdolności przepustowej, Prezes UTK, na wniosek aplikanta lub zarządcy, wydaje decyzję w sprawie wykorzystania zdolności przepustowej, która zastępuje tę umowę. Prezes UTK określa w takiej decyzji warunki umowy ustalone przez strony oraz dokonuje rozstrzygnięć w tych częściach, w których strony nie doszły do porozumienia. Jeśli strony zdecydują się zawrzeć umowę, decyzja Prezesa UTK wygaśnie.
W decyzji Prezes UTK przychylił się do propozycji PKP IC, które dotyczyły m.in. podniesienia kar za wygłaszanie błędnych komunikatów głosowych i wizualnych przez zarządcę oraz zapisów dotyczących zakresu informacji w przypadku których przewoźnik może żądać kar za nieprawidłowo wygłoszony komunikat. Przyjęte zostały również propozycje PKP IC zakładające pozostawienie niezmienionego w stosunku do ubiegłego roku sposobu stwierdzania nieprawidłowości w wygłaszaniu komunikatów pasażerskich (za każdy komunikat) oraz nie zgodził się z propozycjami PKP PLK obejmującymi skrócenie terminu na składanie reklamacji z tytułu nieprawidłowego wygłaszania komunikatów.
Uzasadniając rozstrzygnięcie, Prezes UTK zauważył, nieprawidłowości w zakresie informacji pasażerskiej wpływają negatywnie na wizerunek całego transportu kolejowego i są źródłem skarg składanych przez pasażerów. Ocenił także, że problem jakości informacji pasażerskiej jest obecny i nadal wymaga poprawy.
Organ rozstrzygnął również rozbieżności związane z:
- wnioskowanym zawężeniem odpowiedzialności przewoźnika z tytułu szkód w środowisku,
- proponowanym przez przewoźnika rozszerzeniem katalogu kosztów zwracanych w przypadku uruchamiania komunikacji zastępczej dot. zapewnienia pracownika drużyny konduktorskiej,
- zmianą zapisów umownych związanych ze sciąganiem taboru w przypadku niedrożności szlaku kolejowego,
- zmianą zapisów związanych z procedurą reklamacyjną dotyczącą rejestracji opóźnień pociągów.
Prezes UTK nie przychylił się w decyzji do propozycji PKP IC w tym zakresie.
Źródło: UTK
Fot. JBCrew