Na międzynarodowej trasie E-30, pomiędzy Opolem Groszowicami a Opolem Zachodnim, rozpoczęła się budowa 180-metrowego mostu kolejowego nad Odrą. Pociągi pasażerskie będą mogły się po nim przemieszczać z prędkością 160 km/godz. Obiekt zostanie też przystosowany do obsługi składów towarowych o nacisku na oś do 221 kN.
Dwa mosty nad Odrą zamiast jednego
Nowa przeprawa powstaje tuż obok dotychczas eksploatowanego mostu prowadzącego dwa tory jazdy w obu kierunkach. Po zakończeniu prac budowlanych każdy z obiektów będzie przeznaczony do obsługi ruchu w jednym kierunku.
Właśnie rozpoczęła się budowa przyczółków nowego mostu. Wcześniej przeprowadzono badania geotechniczne gruntu oraz wytyczono drogi technologiczne. 180-metrowa przeprawa będzie miała trzy metalowe kratownicowe przęsła oraz dwie żelbetowe podpory.
Przebudowa odcinka 10 km torów i nowe obiekty mostowe
Pomiędzy stacją Opole Groszowice, a Opole Główne ruch pociągów prowadzony jest aktualnie po jednym torze, co umożliwia przebudowę drugiego toru. Łącznie modernizacji poddanych zostanie blisko 10 km torów i sieci trakcyjnej, wymienionych będzie 26 rozjazdów. Ponadto m.in. przebudowane zostaną przepusty, a teren w pobliżu linii będzie zabezpieczony. W ramach tej samej inwestycji, obejmującej odcinek Opole Zachodnie – Opole Główne – Opole Groszowice, poza mostem nad Odrą, udostępnione dla ruchu będą także trzy obiekty mostowe – nad kanałem Młynówki, nad kanałem Ulgi i nad Suchodołem. Zaplanowano również prace na trzech wiaduktach kolejowych: nad ul. Powstańców Śląskich, ul. Krapkowicką oraz ul. Prószkowską.
Wszystkie roboty budowlane i instalacyjne związane z przebudową odcinka kolejowego Opole Zachodnie – Opole Główne – Opole Groszowice mają się zakończyć w 2023 r.
Autor tekstu: Agata Sumara
Źródło artykułu: www.plk-sa.pl
Źródło zdjęć: www.plk-sa.pl