Od 28 września 2023 r. obowiązują zmiany do technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI). Kiedy zgłaszać do krajowych organów bezpieczeństwa (NSA) projekty na zaawansowanym etapie realizacji, by uniknąć stosowania aktualnie obowiązujących przepisów dla pojazdów kolejowych?
Komisja Europejska wydała rozporządzenie, które wprowadza zmiany do rozporządzeń o technicznych specyfikacjach interoperacyjności (TSI). Nie są one obowiązkowe dla projektów, które 28 września 2023 r. znajdowały się w fazie A lub B (pkt 7.1.3.1 TSI LOC&PAS 2020 oraz pkt 7.2.3.1.1 i 7.2.3.1.2 TSI WAG 2020). Wyjątkiem są zmiany wskazane w:
- dodatku L do TSI LOC&PAS 2023,
- dodatku A do TSI WAG 2023,
- dodatku P do TSI PRM 2023,
- dodatku H do TSI NOI 2023.
Taką interpretację potwierdza treść punktów:
- 7.1.1.2.(1) załącznika do TSI LOC&PAS 2023,
- 7.1.1. załącznika do TSI WAG 2023,
- 7.1.2.(1) załącznika do TSI PRM 2023,
- 7.1. (1) załącznika do TSI NOI 2023.
Urząd Transportu Kolejowego podkreśla, że projekty, które 28 września 2023 r. znajdowały się w fazie A lub B, nie potrzebują odstępstwa od stosowania TSI, o którym mowa w artykule 7 ust. 1 pkt a) dyrektywy (UE) 2016/797.
W przypadku wątpliwości w zakresie składania wniosków o udzielenie zezwolenia na wprowadzenie pojazdu do obrotu, warto złożyć wniosek o udzielenie wsparcia przygotowawczego. Proces ten zapewni wymianę informacji pomiędzy wnioskodawcą a podmiotem udzielającym zezwolenia na temat obowiązujących wymogów oraz treści i poziomu zaawansowania dokumentacji towarzyszącej wnioskowi. W efekcie powstanie podstawa wsparcia przygotowawczego, którą w ciągu kolejnych 84 miesięcy można wykorzystać przy składaniu wniosku o zezwolenie.
Więcej informacje na ten temat można znaleźć na stronie UTK.
Źródło: UTK
Fot. JBCrew