Rewident taboru należy do pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego. Podmioty, które zatrudniają pracowników na tych stanowiskach są zobowiązane do wydawania upoważnień, których wzór regulują odpowiednie przepisy prawa.
Zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 8 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 11 stycznia 2021 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych, upoważnienie uprawniające pracownika do wykonywania czynności na określonym stanowisku powinno zawierać m.in. obszar, nazwę technicznego posterunku ruchu lub typ pojazdu kolejowego.
Stanowisko rewidenta taboru związane jest z wykonywaniem określonych czynności przy różnych typach pojazdów kolejowych. Celem i zasadniczym zadaniem dla stanowiska rewident taboru są oględziny techniczne taboru oraz przeprowadzanie wymaganej próby hamulca. Czynności te bezpośrednio odnoszą się do taboru kolejowego. Nie odnoszą się natomiast do obszaru, posterunku ruchu, bocznicy, okręgu nastawczego, w obrębie stacji, szlaku czy zbioru takich miejsc, etc. Zatem pracownik pełniący funkcję rewidenta taboru winien posiadać autoryzację związaną i adekwatną do rodzaju obsługiwanego taboru kolejowego.
Z uwagi na wielość typów pojazdów kolejowych zarejestrowanych w EVR, w tym w szczególności wagonów towarowych Prezes UTK uznał za stosowne możliwość przeprowadzania autoryzacji na pojazdy o podobnych funkcjach i zbliżonych cechach konstrukcyjnych, dając tym samym podmiotom szansę własnego określenia szczegółowych zasad w tym zakresie. Zalecane jest zatem wskazanie w autoryzacji typów pojazdów kolejowych lub określenie klasyfikacji typoszeregu (grup typów), które mogą zostać poddane czynnościom związanym z obowiązkami rewidenta taboru. Szczegółowy zakres autoryzacji dla stanowiska rewidenta taboru pracodawca/przewoźnik winien określić w procedurach swojego systemu zarządzania bezpieczeństwem lub regulacjach wewnętrznych.
Fot. JBCrew – zdjęcie poglądowe
Zobacz również: