Sektorkolejowy » UTK: minimalny kapitał dla przewoźników kolejowych ustalony na 430 tys. zł

UTK: minimalny kapitał dla przewoźników kolejowych ustalony na 430 tys. zł

pzez Damian

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) ogłosił, że minimalna wymagana wartość kapitału dla podmiotów ubiegających się o licencję przewoźnika kolejowego wynosi 430 000 zł.

Wymóg ten ma na celu zapewnienie, że nowi przewoźnicy posiadają odpowiednie zabezpieczenie finansowe, co jest kluczowe dla utrzymania stabilności i bezpieczeństwa na rynku kolejowym. Szczegółowe informacje na temat minimalnych wymagań kapitałowych oraz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania znajdują się w dokumencie opublikowanym przez UTK.

Przewoźnicy kolejowi, którzy planują ubiegać się o licencję, powinni dokładnie zapoznać się z tymi wymaganiami, aby zapewnić pełną zgodność z obowiązującymi przepisami i standardami bezpieczeństwa.

Wiarygodność finansowa

Podmiot, który ubiega się o wydanie licencji, musi wykazać swoją wiarygodność finansową. Aby to zrobić, podmiot składa wymienione w ustawie o transporcie kolejowym dokumenty, które są podstawą do oceny wiarygodności finansowej. Te dokumenty to:

  • aktualne sprawozdanie finansowe za ostatni rok wraz ze sprawozdaniem z badania (albo bilans, gdy przedsiębiorca nie może okazać sprawozdania finansowego);
  • zestawienie przepływów pieniężnych dla roku, w którym ubiega się o licencję i planowane zestawienie przepływów pieniężnych dla roku kolejnego;
  • dane o wydatkach związanych z wykonywaniem działalności, w tym informacje o zakupie pojazdów, gruntów, budynków, instalacji i taboru kolejowego;
  • potwierdzenie stanu rachunku bankowego;
  • informacje o zabezpieczonym limicie przekroczenia stanu rachunku bankowego;
  • informacje o obciążeniach na aktywach przedsiębiorstwa;
  • pozostałe zabezpieczenia majątkowe posiadanych zobowiązań.

Dokumenty powinny pozwolić ustalić, czy dany podmiot jest zdolny do wypełniania swoich rzeczywistych i potencjalnych zobowiązań.

W wielu przypadkach (szczególnie u nowych podmiotów) dane finansowe są bardzo skromne, w szczególności dla planów finansowych związanych z działalnością przewoźnika kolejowego. Przedstawiane prognozy nie zawsze są spójne i poparte realistycznymi założeniami. Weryfikacja takich wniosków powoduje konieczność nieraz wielokrotnego wzywania wnioskodawcy do wyjaśnień i uzupełnień.

Minimalne wymagania kapitałowe

Aby ograniczyć nadmierne obciążenia administracyjne, Prezes UTK określił minimalne wymagania kapitałowe wobec przedsiębiorstw ubiegających się o udzielenie licencji w kwocie 430 tys. zł. Zrobił to na podstawie rozporządzenia 171/2015 EU w sprawie niektórych aspektów procedury wydawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym z 4 lutego 2015 r.

W myśl art. 7 ust. 3 tego rozporządzenia „w odniesieniu do przedsiębiorstw, których roczny przychód wynosi mniej niż 5 mln EUR z tytułu działalności w zakresie transportu kolejowego, organ wydający licencje może uznać za spełniony wymóg zdolności do wypełniania rzeczywistych i potencjalnych zobowiązań przez okres 12 miesięcy zgodnie z art. 20 ust. 1 dyrektywy 2012/34/UE, jeżeli przedsiębiorstwo może wykazać, że jego kapitał netto wynosi co najmniej 100 000 EUR lub stanowi kwotę uzgodnioną z organem regulacyjnym. Organ wydający licencje publikuje przedmiotową kwotę.”

Kwota 430 tys. zł, która odpowiada kwocie 100 tys. euro, w obecnych warunkach rynkowych –  biorąc pod uwagę kapitałochłonność sektora kolejowego –  jest racjonalna i uzasadniona.

Kapitał netto to kapitał własny przedsiębiorstwa lub różnica między kapitałem zaangażowanym a kapitałem obcym albo wartość majątku pomniejszona o zobowiązania.

Fot. JBCrew

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz