Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) ogłosił, że minimalna wymagana wartość kapitału dla podmiotów ubiegających się o licencję przewoźnika kolejowego wynosi 430 000 zł.
Wymóg ten ma na celu zapewnienie, że nowi przewoźnicy posiadają odpowiednie zabezpieczenie finansowe, co jest kluczowe dla utrzymania stabilności i bezpieczeństwa na rynku kolejowym. Szczegółowe informacje na temat minimalnych wymagań kapitałowych oraz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania znajdują się w dokumencie opublikowanym przez UTK.
Przewoźnicy kolejowi, którzy planują ubiegać się o licencję, powinni dokładnie zapoznać się z tymi wymaganiami, aby zapewnić pełną zgodność z obowiązującymi przepisami i standardami bezpieczeństwa.
Wiarygodność finansowa
Podmiot, który ubiega się o wydanie licencji, musi wykazać swoją wiarygodność finansową. Aby to zrobić, podmiot składa wymienione w ustawie o transporcie kolejowym dokumenty, które są podstawą do oceny wiarygodności finansowej. Te dokumenty to:
- aktualne sprawozdanie finansowe za ostatni rok wraz ze sprawozdaniem z badania (albo bilans, gdy przedsiębiorca nie może okazać sprawozdania finansowego);
- zestawienie przepływów pieniężnych dla roku, w którym ubiega się o licencję i planowane zestawienie przepływów pieniężnych dla roku kolejnego;
- dane o wydatkach związanych z wykonywaniem działalności, w tym informacje o zakupie pojazdów, gruntów, budynków, instalacji i taboru kolejowego;
- potwierdzenie stanu rachunku bankowego;
- informacje o zabezpieczonym limicie przekroczenia stanu rachunku bankowego;
- informacje o obciążeniach na aktywach przedsiębiorstwa;
- pozostałe zabezpieczenia majątkowe posiadanych zobowiązań.
Dokumenty powinny pozwolić ustalić, czy dany podmiot jest zdolny do wypełniania swoich rzeczywistych i potencjalnych zobowiązań.
W wielu przypadkach (szczególnie u nowych podmiotów) dane finansowe są bardzo skromne, w szczególności dla planów finansowych związanych z działalnością przewoźnika kolejowego. Przedstawiane prognozy nie zawsze są spójne i poparte realistycznymi założeniami. Weryfikacja takich wniosków powoduje konieczność nieraz wielokrotnego wzywania wnioskodawcy do wyjaśnień i uzupełnień.
Minimalne wymagania kapitałowe
Aby ograniczyć nadmierne obciążenia administracyjne, Prezes UTK określił minimalne wymagania kapitałowe wobec przedsiębiorstw ubiegających się o udzielenie licencji w kwocie 430 tys. zł. Zrobił to na podstawie rozporządzenia 171/2015 EU w sprawie niektórych aspektów procedury wydawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym z 4 lutego 2015 r.
W myśl art. 7 ust. 3 tego rozporządzenia „w odniesieniu do przedsiębiorstw, których roczny przychód wynosi mniej niż 5 mln EUR z tytułu działalności w zakresie transportu kolejowego, organ wydający licencje może uznać za spełniony wymóg zdolności do wypełniania rzeczywistych i potencjalnych zobowiązań przez okres 12 miesięcy zgodnie z art. 20 ust. 1 dyrektywy 2012/34/UE, jeżeli przedsiębiorstwo może wykazać, że jego kapitał netto wynosi co najmniej 100 000 EUR lub stanowi kwotę uzgodnioną z organem regulacyjnym. Organ wydający licencje publikuje przedmiotową kwotę.”
Kwota 430 tys. zł, która odpowiada kwocie 100 tys. euro, w obecnych warunkach rynkowych – biorąc pod uwagę kapitałochłonność sektora kolejowego – jest racjonalna i uzasadniona.
Kapitał netto to kapitał własny przedsiębiorstwa lub różnica między kapitałem zaangażowanym a kapitałem obcym albo wartość majątku pomniejszona o zobowiązania.
Fot. JBCrew