Generalny wykonawca, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego, 5 lutego 2025 roku zwrócił się do PKP Polskich Linii Kolejowych o przedłużenie terminu realizacji budowy tunelu średnicowego w Łodzi o 12 miesięcy. Głównym powodem są nieprzewidziane problemy techniczne związane z wystąpieniem kurzawki w rejonie pracy maszyny drążącej tunel (TBM), co wymusiło zmianę technologii prowadzenia robót.
Jeśli wniosek zostanie zaakceptowany, zakończenie prac budowlanych przesunie się z czerwca 2026 roku na połowę 2027 roku, a pierwsze pociągi mogłyby przejechać tunelem dopiero w 2028 roku. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił, że choć zależy im na czasie, najważniejsze jest bezpieczeństwo.
Obecnie budowa mniejszych tuneli została zakończona i trwa ich wyposażanie. Od marca planowany jest montaż nawierzchni torowych. Natomiast budowa głównego tunelu, łączącego stacje Koziny i Łódź Fabryczna, jest ukończona w 53%. Prace przy trzech podziemnych przystankach są zaawansowane, ale wymagają doprecyzowania ostatecznych rozwiązań architektonicznych, aby spełniały oczekiwania miasta i PKP PLK.
Wcześniej, we wrześniu 2024 roku, doszło do zawalenia się części kamienicy przy al. 1 Maja w Łodzi, co spowodowało wstrzymanie prac i konieczność ewakuacji mieszkańców. To zdarzenie również wpłynęło na opóźnienia w realizacji inwestycji.
Tunel średnicowy ma w przyszłości połączyć Dworzec Fabryczny w Łodzi ze stacjami Łódź Kaliska i Żabieniec oraz skrócić czas przejazdu pociągów na trasie Warszawa – Poznań i Wrocław.
Zobacz również: