Sektorkolejowy » Tunel dalekobieżny w Łodzi – umowa z projektantem podpisana

Tunel dalekobieżny w Łodzi – umowa z projektantem podpisana

pzez Adrian

59,8 mln zł netto to wartość kontraktu zawartego dziś (23 listopada) pomiędzy spółką Centralny Port Komunikacyjny a konsorcjum firm Metroprojekt i SUD Architekt Polska. Wykonawca będzie miał za zadanie opracować projekt 4-kilometrowego tunelu kolei dużych prędkości prowadzącego na zachód od stacji Łódź Fabryczna. Obiekt znajdzie się na trasie łączącej Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem.

W umowie z projektantem określono warunki wykonania projektu budowlanego i niezbędnych opracowań oraz decyzji administracyjnych dla tunelu i linii kolejowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Prace budowlane mają się rozpocząć w roku 2023, a ich zakończenie przewidziane jest na 2027 r.

4-kilometrowy tunel dalekobieżny w Łodzi

Projektowany tunel ma mieć ponad 4 km długości i będzie przeznaczony do prowadzenia ruchu pociągów dalekobieżnych. Obiekt znajdzie się na trasie tzw. szprychy nr 9, zaplanowanej jako nowa trasa kolejowa z Warszawy przez Centralny Port Komunikacyjny, Łódź, Sieradz do Wrocławia i Poznania.

Jak podaje spółka CPK, „Na terenie Łodzi szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna.  Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w stronę Poznania i Wrocławia. W ten sposób cała linia utworzy kształt litery Y”.

Podróż nową linią pozwoli w ciągu 45 minut dostać się z Łodzi do Warszawy, a czas podróży z Łodzi do Wrocławia czy Poznania zajmie niewiele ponad godzinę.

Na jakim etapie są prace związane z budową 1800 km tras kolejowych do CPK?

Tunel w Łodzi to najbardziej zaawansowane zadanie inwestycyjne w ramach Programu CPK, a dzisiejsze wydarzenie przybliża nas do wbicia pierwszej łopaty. Prace studialne objęły już w sumie około 1000 km planowanych linii kolejowych w różnych częściach Polski. To trasy, dla których trwają inwentaryzacje przyrodnicze i przygotowywane są studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe” – powiedział Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Inwestycje kolejowe związane z budową CPK obejmują łącznie blisko 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. W sumie zaplanowanych jest 12 tras kolejowych, z czego 10 to tzw. szprychy prowadzące z różnych regionów Polski do Warszawy i na nowe lotnisko. Cały program związany z budową portu lotniczego i szlaków kolejowych ma być zrealizowany w latach 2020–2034.

Tymczasem informacje, na temat postępów prac przy liniach kolejowych, które podaje CPK na stronie internetowej, są następujące: 0 km zrealizowanych, 0 km w trakcie robót budowlanych, 1220 km w trakcie prac przygotowawczych, 569 km planowane.

Autor: Agata Sumara
Fot. CPK

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz