Sektorkolejowy » Trasa kolejowa z tunelami ma połączyć Kraków z Myślenicami

Trasa kolejowa z tunelami ma połączyć Kraków z Myślenicami

pzez Damian

Kolejowe połączenie między Krakowem a Myślenicami było już dyskutowane ponad 120 lat temu. Potem do pomysłu realizacji takiego projektu wrócono w latach 70. ub.w., jednak i wówczas pomysł pozostał na papierze. Teraz spółka PKP Polskie Linie Kolejowe twierdzi, że takie połączenie powstanie. W piątek zawarta została umowa na sfinansowanie dokumentacji projektowej tego połączenia w ramach programu Kolej Plus. Kto je wykona? Dowiemy się po rozstrzygnięciu przetargu, który ma być ogłoszony wkrótce.

Podróż kolejową zakopianką z małopolskiej stolicy do Myślenic ma trwać 40 min i ma być alternatywą dla często zatłoczonej zakopianki drogowej, czyli najpopularniejszej trasy prowadzącej z Krakowa do Zakopanego.

Według planów 22-kilometrowa linia kolejowa ma przebiegać przez trzy gminy – Myślenice, Świątniki Górne i Siepraw. Znajdzie się na niej sześć przystanków (Lusina, Konary, Olszowice, Kąty, Krzyszkowice, Polanka) i jedna stacja – Myślenice. Pociągi podczas każdego przejazdu w jednym kierunku będą dwukrotnie wjeżdżać do tuneli oraz przejeżdżać przez wiadukty i estakady. Mniej więcej w połowie trasy znajdzie się mijanka o długości około 7 km. Takie rozwiązanie ma zapewnić kursowanie pociągów z częstotliwością co około 30 min, a to oznacza uruchomienie ponad 30 par pociągów dziennie. Według aktualnych planów pociągi na krakowsko-myślenickiej trasie mają jeździć z prędkością do 120 km/godz. Średnio z tego połączenia w ciągu doby ma korzystać około 6 tys. osób.

Kiedy powstanie linia kolejowa z Krakowa do Myślenic?

Prezes PKP PLK, Ireneusz Merchel, zapowiada, że budowa takiego połączenia ma się zakończyć w latach 2030–2031. Aby było to możliwe, prace budowlane powinny się rozpocząć w połowie 2027 r. W tym też roku ma być gotowa wszelka dokumentacja oraz pozwolenia budowlane i zgody administracyjne. Przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej kolejarze planują ogłosić w kwietniu. Inwestor szacuje, że prace projektowe pochłoną około 152 mln zł.

Jeśli dojdzie do realizacji takiego projektu, nie będzie to tanie przedsięwzięcie, ponieważ niezbędne jest m.in. prowadzenie torowisk nasypami, wiaduktami, estakadami i tunelami ze względu na pagórkowate ukształtowanie terenu oraz istniejącą zabudowę. Szacunkowe koszty budowy linii z jesieni 2021 r. wskazują na około 1,2 mld zł.

Autor: Agata Sumara
Fot. Jan Bytnar

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz