Tramwaje Warszawskie podpisały dwie umowy pożyczki z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) o łącznej wartości 2,059 mld zł. Środki zostaną przeznaczone na modernizację torowisk, budowę nowych tras oraz zakup i naprawy taboru. Wszystkie przedsięwzięcia mają zostać zrealizowane do końca 2030 r.
Spotykamy się w najnowocześniejszej zajezdni tramwajowej w Polsce – zbudowanej przy pomocy europejskich funduszy – żeby ogłosić historyczny sukces. Warszawa pozyskała ponad 2 miliardy zł z KPO na najważniejsze inwestycje tramwajowe do 2030 r. – powiedział w nowoczesnej zajezdni na Annopolu Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Pozyskane fundusze pochodzą z pożyczkowej części Krajowego Planu Odbudowy, w ramach tzw. Instrumentu Zielonej Transformacji Miast, prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK). Pożyczka jest oprocentowana na poziomie 1% w skali roku, bez marży i prowizji, a jej spłata potrwa 20 lat. Wsparcie z KPO stanowi istotny element rozwoju warszawskiej sieci tramwajowej i pozwoli na realizację kilku równoległych programów inwestycyjnych.
Tylko w ostatnich latach oddaliśmy kilka nowych tras tramwajowych, w tym odcinki na Woli i do Miasteczka Wilanów. Po prostu dowozimy – zarówno pasażerów w komfortowych warunkach do pracy czy szkoły, jak i kolejne inwestycje komunikacyjne. Kończymy trasę na Rakowieckiej i intensywnie pracujemy nad linią do Dworca Zachodniego. Na tym nie poprzestajemy. Pozyskane środki przeznaczymy na dwie najważniejsze inwestycje tramwajowe w najbliższych latach: trasy na Gocław i Zieloną Białołękę. A to nie wszystko, bo z pieniędzy z KPO zakupimy 20 niskopodłogowych tramwajów i gruntownie wyremontujemy 60 kolejnych pojazdów. Zazielenimy też kolejne odcinki torowisk i zadbamy o priorytetowy przejazd dla tramwajów na kolejnych skrzyżowaniach. Jesteśmy skuteczni, bo nie obiecujemy, ale działamy – dodał prezydent stolicy.

Modernizacja torowisk i planowane przebudowy
Część środków zostanie przeznaczona na modernizację i przebudowę istniejącej infrastruktury tramwajowej. Pierwsze efekty prac są już widoczne – zakończono przebudowę torowiska na ul. Słomińskiego oraz modernizację węzła rozjazdowego Skierniewicka – Wolska. 13 października tramwaje wróciły również na zmodernizowany odcinek torów w ul. Marszałkowskiej.
W kolejnych etapach zaplanowano prace w al. Waszyngtona, al. Jana Pawła II (na odcinku od Kina Femina do pl. Grunwaldzkiego), na ul. Stawki (Lewartowskiego – al. Jana Pawła II) oraz w rejonie ronda Daszyńskiego, gdzie przewidziano rozbudowę układu torowego.
Równolegle prowadzone są prace projektowe nad nowymi trasami tramwajowymi na Zieloną Białołękę i Gocław. Łącznie powstanie około 10 km nowych torów w obszarach pozbawionych dotychczas efektywnej komunikacji szynowej. Obie inwestycje znajdują się obecnie na etapie opracowań projektowych.



Zielone torowiska i priorytety dla tramwajów
Część środków z KPO zostanie przeznaczona na zazielenienie kolejnych odcinków torowisk. Rozwiązanie to pozwala ograniczyć hałas, zmniejszyć zapylenie oraz łagodzić efekt tzw. miejskich wysp ciepła.
Równolegle realizowany będzie program priorytetów tramwajowych, obejmujący modernizację sygnalizacji świetlnej na blisko 80 skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych. Celem programu jest zapewnienie sprawniejszego przejazdu tramwajów i ograniczenie liczby postojów na czerwonym świetle.
Nowy i zmodernizowany tabor
Istotną część programu stanowi komponent taborowy. Z funduszy KPO zostanie sfinansowany zakup blisko 20 nowych tramwajów oraz wykonanie napraw głównych dla ok. 60 wagonów typu Swing.
Podczas napraw głównych wymieniane i regenerowane są zużyte elementy pojazdu, a także unowocześniane systemy pokładowe. Proces ten przywraca tramwaje niemal do stanu fabrycznego i pozwala zachować ich żywotność na poziomie 30-40 lat. Działania te zwiększą również niezawodność taboru i umożliwią podniesienie udziału tramwajów niskopodłogowych w ruchu.



Program inwestycyjny do 2030 r.
Wszystkie przedsięwzięcia finansowane z Krajowego Planu Odbudowy mają zostać zrealizowane do końca 2030 r. Dzięki uzyskanym środkom możliwe będzie kontynuowanie modernizacji torowisk, zazielenianie kolejnych odcinków i zakup nowoczesnego taboru, co w dłuższej perspektywie przyczyni się do rozwoju warszawskiej komunikacji tramwajowej.
Fot. Tramwaje Warszawskie
Zobacz również: