Sektorkolejowy » Swarzędz: Przeładunek naczep przy użyciu stacji Lohr Railway System

Swarzędz: Przeładunek naczep przy użyciu stacji Lohr Railway System

pzez Damian

W ubiegłym tygodniu, w CLIP Rail Mega Hub Intermodal, w miejscowości Swarzędz odbył się przeładunek naczep przy użyciu stacji Lohr Railway System.

Co to jest Lohr Railway System?

Lohr Railway System jest opatentowaną, nowoczesną oraz technologią, która umożliwia poziomy załadunek standardowych naczep drogowych na wagony kolejowe, który nie wymaga wykorzystania dźwigu. Technologia tego typu od kilkunastu lat z powodzeniem jest stosowana w transporcie intermodalnym – najczęściej między Włochami a Francją. Obecnie jest ona dostępna także na terenie Polski.

Innowacyjna instalacja w Polsce

Należy podkreślić, iż instalacja w Swarzędzu jest pierwszą tego typu instalacją w jakimkolwiek kraju europejskim znajdującym się na wschód od osi Bettembourg – Orbassano koło Turynu. Aby Lohr Railway System funkcjonował prawidłowo, należy wykorzystać wyspecjalizowane wagony, które są wyposażone w obrotową platformę, na którą wjeżdża ciągnik z naczepą. Po właściwym ustawieniu zestawu jest on rozłączany, a platforma wraz z naczepą obraca się oraz ustawia równolegle do osi wagonu.

Warto dodać, że ten system daje możliwość załadunku na wagony naczep, które nie mogą być unoszone pionowo z wykorzystaniem dźwigu bądź suwnicy (ze względu na swoje parametry). Naczepy tego typu nadal stanowią większość naczep wykorzystywanych przez przewoźników drogowych na terenie Europy.

Zalety Lohr Railway System

Zaletami systemu Lohr Railway są m.in.:

  • brak konieczności korzystania z dodatkowych urządzeń przeładunkowych
  • krótki czas załadunku i rozładunku
  • możliwość załadunku/rozładunku wielu wagonów jednocześnie

Uruchomienie innowacyjnego systemu Lohr Railway jest kolejnym krokiem w modernizacji CLIP Rail Mega Hub Intermodal, który ma znaczący wpływ na rozwój sektora transportu intermodalnego. Pozwoli to CLIP Intermodal Sp. z o.o. rozszerzyć zdolności ładunkowe pociągu do Luksemburga, tworząc tym samym ofertę także dla klientów posiadających w swojej flocie jedynie naczepy standardowe.

Lohr Railway System ma ogromny wpływ na środowisko naturalne. Na stronie internetowej CLIP Group S.A. można przeczytać:

„Stacja LOHR obsługuje połączenie CFL Luxemburg – CLIP Swarzędz – CFL Luxemburg. Docelowo połączenie ma być realizowane 6 razy w tygodniu z użyciem 12 wagonów przewożących 24 naczepy. Z punktu widzenia ochrony środowiska oznacza to znaczne ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery w porównaniu z transportem drogowym. Jeden pociąg załadowany 24 naczepami na trasie Bettembourg – Swarzędz – Bettembourg to ograniczenie emisji CO2 o około 260 ton, 6 pociągów tygodniowo to zmniejszenie emisji CO2 o 1560 ton, 24 pociągi miesięcznie to ograniczenie śladu węglowego o 6240 ton!”

Warto dodać, że w przyszłości pojawi się możliwość uruchomienia pociągów do kolejnych europejskich destynacji, które są wyposażone wyposażonych w Lohr Railway System (np. Calais, Barcelona). Co ciekawe połączenie Swarzędza z Luksemburgiem oraz dalej z Hiszpanią pozwala na utworzenie jednego z najdłuższych szlaków intermodalnych na terenie całej Europy. Biorąc pod uwagę czynniki ekonomiczne oraz aspekty ekologiczne okazuje się, że „transport intermodalny staje się akceleratorem dla rozwoju gospodarek europejskich”. Ponadto w bardzo istotny sposób wpływa na kształtowanie przyszłości naszego kontynentu.

Autor: Damian Malesza
Fot. Clip-group.com

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz