Sektorkolejowy » Stacja Nojewo. Premiera reportażu UTK o kolejowych marzeniach

Stacja Nojewo. Premiera reportażu UTK o kolejowych marzeniach

pzez Damian

Stacja Nojewo to opowieść o spełnianiu marzeń. Zabytkowy dworzec kolejowy, który jest jednocześnie domem, świadkiem historii i muzeum z zachwycającymi eksponatami. W reportażu „Stacja Nojewo – kolejowe marzenie”, kolejnym odcinku cyklu „Zabytki kolejnictwa – ocalić od zapomnienia” pokazujemy wyjątkową stację Nojewo, którą można podziwiać dzięki ogromnemu zaangażowaniu Tomasza Węsierskiego.

Urząd Transportu Kolejowego zaprasza na kolejową wyprawę do niezwykłej stacji Nojewo w Wielkopolsce. Choć po linii kolejowej z Szamotuł przez Nojewo do Międzychodu pociągi nie kursują od 30 lat, to dworzec tętni życiem. W najnowszym reportażu z cyklu „Zabytki kolejnictwa – ocalić od zapomnienia” poznajemy historię niezwykłej stacji Nojewo, której właścicielem jest kapitan Tomasz Węsierski, miłośnik kolei, a na co dzień strażak i wykładowca w Szkole Głównej Służby Pożarniczej.

„To już czwarty odcinek cyklu Zabytki kolejnictwa – ocalić od zapomnienia. Ich celem jest zachowanie dziedzictwa kulturowego polskich kolei oraz promocja właśnie tego środka transportu. Tworzymy ten cykl, ponieważ poprzednie edycje cieszyły się  bardzo dużą popularnością i zyskały uznanie miłośników kolei jak i środowiska branżowego. Stacja Nojewo, którą możemy podziwiać dzięki ogromnej pasji kolejowej połączonej z zaangażowaniem i konsekwencją w działaniu jej obecnego właściciela. Tutaj każdy miłośnik kolei znajdzie coś dla siebie. ” – mówi dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK.

Miłośnik kolei spełnia swoje marzenia

Dworzec kolejowy w Nojewie pochodzi z 1908 r. Wraz z wieżą ciśnień i budynkiem gospodarczym, były przez wiele lat wykorzystywane do obsługi stacji, na której znajdowała się mijanka. Z tego względu stacja była ważnym punktem na trasie z Szamotuł do Międzychodu. W 2015 r. opustoszały i niszczejący budynek kupił od PKP Tomasz Węsierski. Remont trwał kilka lat. W budynku powstało muzeum, a namiastkę dawnych czasów można poczuć w dawnym pomieszczeniu poczekalni. Bogata kolekcja kolejowych eksponatów sprawia, że miejsce to jest unikatowe. Można tutaj podziwiać nie tylko rozkłady jazdy czy mapy, ale także dziesiątki tysięcy biletów kolejowych czy mundury kolejowe.

W reportażu UTK opowiadamy o wielu ciekawostkach, które skrywa stacja Nojewo. Jedne z nich to np. odkrycie pod farbą z rozkładem jazdy historycznych napisów, albo niezwykła kamienna tablica, na której w wieży ciśnień znajduje się instalacja elektryczna.

Ruch kolejowy na trasie z Szamotuł do Międzychodu odbywał się przez ok. 90 lat. Od 30 lat linia jest nieczynna, ale jej uroki krajobrazowe można podziwiać w trakcie przejażdżki drezyną właściciela stacji.

Ocalić od zapomnienia – autorski cykl UTK

W cyklu reportaży Urzędu Transportu Kolejowego „Zabytki kolejnictwa – ocalić od zapomnienia” pokazujemy historię wyjątkowych zabytków, jak np. parowozów serii Ty2 przez pryzmat książki parowozu i księgi kotłowej, którą udało się zachować dzięki staraniom Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. W ramach cyklu w 2019 r. powstał także reportaż „Ganz. Kolejowy emeryt na chodzie”. Film opowiada o niezwykłych przeżyciach i doświadczeniach zawodowych oraz pasji Romana Szymańskiego związanego z lokomotywownią Wzgórze Hetmańskie w Szczecinie. W 2022 r. miał premierę reportaż „Kolej na wyprawę”, w którym pokazaliśmy historię i walory krajoznawcze niezwykle malowniczych górskich linii kolejowych, z Tarnowa do Leluchowa oraz z Wałbrzycha do Kłodzka.

Więcej informacji na temat Stacji Nojewo dostępne jest na stronie internetowej: https://www.facebook.com/stacja.nojewo/

Źródło: UTK
Fot: Stacja Nojewo

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz