Sektorkolejowy » Škoda zaprezentowała pierwszy tramwaj 52T dla Pragi

Škoda zaprezentowała pierwszy tramwaj 52T dla Pragi

pzez Damian

Grupa Škoda zaprezentowała pierwszy pięcioczłonowy tramwaj ForCity Plus Praha 52T, 13 miesięcy po zawarciu umowy ramowej z czeskim operatorem transportu publicznego Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP). Kontrakt opiewa na kwotę 16,6 mld CZK (ok. 676,3 mln EUR) i przewiduje dostawę do 200 nowoczesnych, w pełni niskopodłogowych wagonów.

Prace nad ostatecznym projektem wnętrza i nadwozia zakończyły się w maju 2024 roku, a już w czerwcu rozpoczęto produkcję spawanych części nadwozia. Proces ten angażował ponad 230 firm, z czego 76% to przedsiębiorstwa czeskie. Po zmontowaniu dwóch kolejnych wagonów, w zakładzie produkcyjnym Škody w Pilznie rozpocznie się faza testowa, a pierwsze jazdy próbne bez pasażerów zaplanowano na kwiecień 2025 roku w Pradze.

Nowoczesne technologie i komfort dla pasażerów

Nowe tramwaje ForCity Plus Praha 52T mają 31,99 metra długości i 2,5 metra szerokości. Ich pojemność wynosi 243 pasażerów, z czego 70 miejsc to siedzenia. Konstrukcja w pełni niskopodłogowa zapewnia wygodne wsiadanie i wysiadanie, a wejście na poziomie 350 mm oraz szerokie, podwójne drzwi (1300 mm) dodatkowo poprawiają dostępność dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.

Tramwaje poruszają się z maksymalną prędkością 70 km/h i są wyposażone w klimatyzację, system antykolizyjny oraz automatyczny system zliczania pasażerów. Komfort podróżowania podnoszą wielofunkcyjne przedziały, pozwalające na przewóz dwóch wózków dziecięcych i dwóch wózków inwalidzkich. Ponadto zastosowano wózki z osiami, hamulce elektromechaniczne oraz system odzysku energii, co wpłynie na obniżenie kosztów eksploatacji.

Plany dostaw i przyszłość transportu tramwajowego w Pradze

Pierwsze wiążące zamówienie w ramach umowy ramowej obejmuje 40 tramwajów, które zostaną dostarczone etapami: 20 sztuk w 2025 roku i kolejne 20 do końca 2026 roku. Dwa dodatkowe pojazdy są już na końcowym etapie montażu, a łącznie w różnych fazach produkcji znajduje się osiem wagonów.

Nowe tramwaje zastąpią starsze, wysokopodłogowe modele, przyczyniając się do poprawy komfortu i efektywności komunikacji miejskiej. Zgodnie z zapowiedziami wiceburmistrza Pragi ds. transportu, Zdeněka Hřiba, miasto kontynuuje dynamiczny rozwój sieci tramwajowej. W najbliższych latach powstaną nowe linie, m.in. do Malešic, Strahova, Novégo Dvoru, Žižkova oraz w okolicach Muzeum i placu Wacława.

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz