Grupa Škoda zaprezentowała pierwszy pięcioczłonowy tramwaj ForCity Plus Praha 52T, 13 miesięcy po zawarciu umowy ramowej z czeskim operatorem transportu publicznego Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP). Kontrakt opiewa na kwotę 16,6 mld CZK (ok. 676,3 mln EUR) i przewiduje dostawę do 200 nowoczesnych, w pełni niskopodłogowych wagonów.
Prace nad ostatecznym projektem wnętrza i nadwozia zakończyły się w maju 2024 roku, a już w czerwcu rozpoczęto produkcję spawanych części nadwozia. Proces ten angażował ponad 230 firm, z czego 76% to przedsiębiorstwa czeskie. Po zmontowaniu dwóch kolejnych wagonów, w zakładzie produkcyjnym Škody w Pilznie rozpocznie się faza testowa, a pierwsze jazdy próbne bez pasażerów zaplanowano na kwiecień 2025 roku w Pradze.
Nowoczesne technologie i komfort dla pasażerów
Nowe tramwaje ForCity Plus Praha 52T mają 31,99 metra długości i 2,5 metra szerokości. Ich pojemność wynosi 243 pasażerów, z czego 70 miejsc to siedzenia. Konstrukcja w pełni niskopodłogowa zapewnia wygodne wsiadanie i wysiadanie, a wejście na poziomie 350 mm oraz szerokie, podwójne drzwi (1300 mm) dodatkowo poprawiają dostępność dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.
Tramwaje poruszają się z maksymalną prędkością 70 km/h i są wyposażone w klimatyzację, system antykolizyjny oraz automatyczny system zliczania pasażerów. Komfort podróżowania podnoszą wielofunkcyjne przedziały, pozwalające na przewóz dwóch wózków dziecięcych i dwóch wózków inwalidzkich. Ponadto zastosowano wózki z osiami, hamulce elektromechaniczne oraz system odzysku energii, co wpłynie na obniżenie kosztów eksploatacji.
Plany dostaw i przyszłość transportu tramwajowego w Pradze
Pierwsze wiążące zamówienie w ramach umowy ramowej obejmuje 40 tramwajów, które zostaną dostarczone etapami: 20 sztuk w 2025 roku i kolejne 20 do końca 2026 roku. Dwa dodatkowe pojazdy są już na końcowym etapie montażu, a łącznie w różnych fazach produkcji znajduje się osiem wagonów.
Nowe tramwaje zastąpią starsze, wysokopodłogowe modele, przyczyniając się do poprawy komfortu i efektywności komunikacji miejskiej. Zgodnie z zapowiedziami wiceburmistrza Pragi ds. transportu, Zdeněka Hřiba, miasto kontynuuje dynamiczny rozwój sieci tramwajowej. W najbliższych latach powstaną nowe linie, m.in. do Malešic, Strahova, Novégo Dvoru, Žižkova oraz w okolicach Muzeum i placu Wacława.



Zobacz również: