- Dostawa 28 trzywagonowych pociągów regionalnych Mireo, zgodnych z najnowszymi specyfikacjami DSD, na potrzeby pilotażowego projektu „Digital Node Stuttgart” w ramach „Digital Rail Germany” (DSD).
- Pociągi zdolne do pokonywania stromych wzniesień i zatwierdzone dla Austrii
- Dziesięcioletnia umowa serwisowa
- Przyspieszona produkcja z dostawą rozpoczynającą się pod koniec 2025 r.
- Zamówienie o wartości około 300 mln euro
Siemens Mobility zdobył zamówienie na dostawę 28 trzywagonowych elektrycznych pociągów regionalnych Mireo dla pilotażowego projektu „Digital Node Stuttgart” (DKS) w ramach „Digital Rail Germany” (DSD). Pociągi będą wyposażone w kompletny sprzęt DSD, w tym najnowszy automatyczny system ETCS (Europejski System Sterowania Pociągiem) i poziom 2 (GoA 2) Automatycznej Eksploatacji Pociągu (ATO). Mireo będą zdolne do jazdy na stromych pochyłościach i zostaną dopuszczone do eksploatacji w Austrii. Umowa ramowa, podpisana z Państwowym Instytutem Pojazdów Szynowych Badenii-Wirtembergii (SFBW), obejmuje dziesięcioletnią umowę serwisową z opcją przedłużenia jej o kolejne 20 lat. Pociągi zostaną dostarczone w rekordowym czasie od listopada 2025 do kwietnia 2026 roku. Wartość zamówienia wynosi około 300 milionów euro.
– Badenia-Wirtembergia nadal jest pionierem w cyfryzacji kolei. W ciągu najbliższych dziesięciu lat 28 zamówionych pociągów regionalnych Mireo będzie przede wszystkim służyć utrzymaniu jak największej wygody i komfortu przewozów pasażerskich w kraju związkowym, podczas gdy istniejąca flota będzie modernizowana z wykorzystaniem technologii DSD. Siemens Mobility jest obecnie drugim partnerem przemysłowym w zakresie integracji kompletnego wyposażenia DSD w naszych pociągach. To znacznie przyspieszy rozwój w pełni zdigitalizowanego systemu kolejowego w Niemczech – powiedział Berthold Friess, minister transportu Badeni i Wirtembergii.
– Mireo zapewni krajowi związkowemu Badenia-Wirtembergia najnowocześniejszy pociąg, który zapewnia imponującą efektywność kosztową w eksploatacji oraz wysoki poziom komfortu i wygody dla pasażerów. Długoterminowa umowa serwisowa, która obejmuje usługi cyfrowe oparte na Railigent X, zapewnia również niezawodne działanie i wysoką dostępność pociągów– powiedział Albrecht Neumann, CEO Rolling Stock w Siemens Mobility.
Pociągi Mireo zostaną wyprodukowane w sieci zakładów Siemens Mobility. Pociągi muszą zostać uruchomione w infrastrukturze Digital Node Stuttgart, ponieważ tylko pociągi ze specjalnie działającymi systemami ETCS będą mogły obsługiwać te trasy. Jest to pierwsze zamówienie dla Siemens Mobility wymagające wdrożenia kompletnego wyposażenia pociągów DSD.
Wyposażenie pociągów DSD
Wszystkie 28 pociągów Mireo będzie wyposażonych w sprzęt DSD, w tym europejski system sterowania pociągiem i urządzenia pokładowe umożliwiające zautomatyzowaną obsługę pociągu (ATO) na poziomie 2 (GoA 2), zgodnie z TSI ZZS 2023 z wersjami systemu SV2.0 i do 2030 r. z SV3.0. Jako system nośny dla cyfryzacji kolei, ETCS toruje również drogę dla zharmonizowanego, transgranicznego, a przede wszystkim bezpiecznego transportu kolejowego w europejskich i światowych sieciach kolejowych. Siemens Mobility po raz pierwszy w Niemczech wyposaża nowe pociągi w system monitorowania integralności pociągu oraz system komunikacji mobilnej Future Railway. Ten cyfrowy sprzęt pozwala na bardziej precyzyjnie zaplanowane, energooszczędne operacje dzięki cyfrowo przewidywalnej sygnalizacji i instrukcjom jazdy.
Wymagania dotyczące pociągów zastępczych
W trakcie wdrażania ogólnokrajowego projektu „Digital Rail Germany”, w tym pilotażowego projektu Digital Node Stuttgart, istniejące pociągi zakupione przez Państwowy Instytut Pojazdów Szynowych Badenii-Wirtembergii (SFBW) i dzierżawione różnym przedsiębiorstwom kolejowym (EVU) muszą zostać doposażone w sprzęt kolejowy DSD. Podczas tych modernizacji pociągi dzierżawione EVU nie są dostępne do użytku. Potrzeba ich wymiany jest określona na okres co najmniej dziesięciu lat i muszą one zapewniać najwyższy stopień elastyczności ze względu na niepewność związaną z rozbudową infrastruktury i przeprowadzaniem modernizacji DSD. Celem jest umożliwienie wymiany pociągów i zapewnienie zamienników EVU podczas modernizacji ich pociągów. W razie potrzeby Mireo mogą być również wykorzystywane jako flota rezerwowa. Pociągi będą początkowo eksploatowane w regionie metropolitalnym Stuttgartu w ramach projektu pilotażowego DKS, a następnie będą używane w całym kraju związkowym Badenia-Wirtembergia i sąsiednich krajach. Planowane jest zatwierdzenie pociągów do eksploatacji w Austrii i na trasach granicznych do Szwajcarii, np. do dworca głównego w Bazylei.
Dziesięcioletnia umowa serwisowa
Umowa ramowa obejmuje również kompleksową dziesięcioletnią umowę serwisową z opcją przedłużenia jej o kolejne 20 lat. Dostarczane będą również usługi cyfrowe oparte na pakiecie aplikacji Railigent X firmy Siemens Mobility. Obejmują one aplikacje branżowe i usługi danych, które wspierają cyfrową transformację systemów kolejowych na rzecz zrównoważonego transportu pasażerskiego i towarowego. Usługa ta dostarcza cennych informacji uzyskanych z danych diagnostycznych i operacyjnych pociągów oraz zapewnia niezawodność i dostępność na najwyższym poziomie.
Zwiększony komfort pasażerów
Nowe trzywagonowe pociągi regionalne będą oferować jeszcze wyższy poziom komfortu i wygody pasażerów, zapewniając 218 stałych miejsc siedzących, a także bezpłatne WiFi i dostęp bez barier. Wyższa efektywność energetyczna i niezawodność operacyjna Mireo zapewnią bezproblemową, przyjazną dla klimatu eksploatację i zaoferują dalsze korzyści dla pasażerów.
Źródło: Siemens Mobility