Sektorkolejowy » Rekordowe wyniki polskiej kolei – 342,2 mln przewiezionych pasażerów w 2022 r.

Rekordowe wyniki polskiej kolei – 342,2 mln przewiezionych pasażerów w 2022 r.

pzez Adrian

Podróże pociągami cieszą się coraz większą popularnością. Zgodnie z danymi udostępnionymi przez Urząd Transportu Kolejowego (UTK) w ubiegłym roku koleją podróżowało o 6,3 mln więcej osób niż w 2019 r. Tym samym możemy mówić o powrocie trendu wzrostowego przewozów pasażerskich sprzed wybuchu pandemii COVID-19. Polska kolej odnotowała bardzo dobre wyniki, jednak co się do tego przyczyniło?

Rekordowe przewozy pasażerskie polskiej kolei w 2022 r.

W 2022 r. z usług polskiej kolei skorzystało ponad 342,2 mln podróżnych – 97,2 mln więcej w porównaniu do roku 2021 (+39,6%). Wartość pracy przewozowej wyniosła ok. 23,8 mld pasażerokilometrów, czyli o 7,9 mld więcej niż w 2021 r. (+49,6%). Mniejszy wzrost odnotowano w przypadku wartości pracy eksploatacyjnej – ponad 186 mln pociągokilometrów, o 8 mln więcej r/r (+4,5%). Jak informuje Urząd Transportu Kolejowego, że w 2022 r. średnia odległość przejazdu jednego pasażera wyniosła 69,4 km, co jest wynikiem wyższym o 4,6 km (+7,1%) w porównaniu do 2021 r.

Rekordowe wyniki przewozów pasażerskich w 2022 r. to powrót do trendu wzrostu liczby podróżnych obserwowanego przed wybuchem pandemii. W 2022 r. po dwóch trudnych latach walki z koronawirusem kolej musiała zmierzyć się z kolejnym wyzwaniem – konsekwencjami wybuchu wojny w Ukrainie. W pierwszych trzech tygodniach konfliktu do Polski trafiło ok. 2 mln uchodźców z tego kraju, co okazało się znacznym wyzwaniem logistycznym. Na dobry wynik wpłynęło nie tylko to, że z usług kolei dodatkowo korzystali obywatele Ukrainy. W obliczu wywołanego przez wojnę wzrostu cen paliw kolej okazała się optymalną formą dojazdu do pracy, szkoły, na uczelnie oraz na wakacje” – podsumował dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

W grudniu 2022 r. w porównaniu do analogicznego okresu w 2021 r.:

  • liczba pasażerów wzrosła o 6,5 mln (+28,6%)
  • praca przewozowa wzrosła o ok. 0,5 mld pasażerokilometrów (+37,2%)
  • praca eksploatacyjna wzrosła o 0,1 mln pociągokilometrów (+0,9%)
  • średnia odległość przejazdu pasażera wzrosła o 4,2 km (+6,7%).

Warto dodać, że ubiegłoroczne wyniki przewozowe osiągnęły wyższe parametry nawet w zestawieniu z 2019 r., czyli z okresu przed wybuchem pandemii COVID-19:

  • liczba pasażerów: +6,3 mln (+1,9%)
  • praca przewozowa: +1,7 mld (+7,7%)
  • praca eksploatacyjna: +15,1 mln (+8,8%)

Na dużo większe zainteresowanie koleją z pewnością wpłynęło wiele czynników. Jednym z nich jest zniesienie obostrzeń związanych z wybuchem pandemii COVID-19. Społeczeństwo znów mogło na dużą skalę uczestniczyć w wydarzeniach rozrywkowych oraz odwiedzać atrakcje turystyczne. Ponadto w momencie, gdy restrykcyjne wymagania w pociągach przestały obowiązywać, mogło się w nich pojawić więcej osób, a samo podróżowanie koleją stało się prostsze.

Większa frekwencja w pociągach to także rezultat wybuchu wojny na Ukrainie. Kolej była głównym środkiem transportu uchodźców. Uruchamiano także wiele pociągów specjalistycznych.

Ze względu na rosnące ceny paliw, energii oraz inflację, część podróżnych zamieniła dotychczasowe środki transportu na kolej, która stała się atrakcyjną alternatywą dojazdu do szkoły, pracy, uczelni czy też na wakacje. Należy przypomnieć, że jest ona wyjątkowo ekologicznym środkiem transportu zbiorowego.

Raport UTK pn. „Kolej w 2022 roku” jest dostępny TUTAJ.

Autor: Damian Malesza
Fot. Materiały własne

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz