Od niedzieli 10 grudnia mieszkańcy Białegostoku wsiadają do pociągów z drugiego nowego peronu na przystanku Białystok Zielone Wzgórza. Dzięki postępowi prac na podlaskim odcinku linii Rail Baltica, w grudniu podróż z Białegostoku do Warszawy skróci się średnio o 10 minut. Warta 3,4 mld zł modernizacja odcinka Czyżew – Białystok jest współfinansowana ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na linii Rail Baltica przynosi wymierne efekty mieszkańcom województwa podlaskiego i odwiedzającym region turystom. 10 grudnia został wprowadzony nowy roczny rozkład jazdy pociągów. Tego samego dnia pierwsi podróżni wsiedli do pociągów z drugiego nowego peronu na przystanku Białystok Zielone Wzgórza.
Nowy peron nr 1, podobnie jak oddany do użytku we wrześniu peron nr 2, ma długość 400 m. Dzięki temu zatrzymują się tu zarówno pociągi regionalne, jak i dłuższe składy dalekobieżne. Są wiaty, ławki, tablice informacyjne i czytelne oznakowanie. Do obu peronów prowadzi wygodne przejście podziemne wyposażone w schody i pochylnie, zapewniające dostęp także osobom o ograniczonej mobilności.
Ze względu na prowadzone nadal prace liniowe, z przystanku Białystok Zielone Wzgórza pociągi do Warszawy i Ełku odjeżdżać będą z obu peronów – informacje podane są w rozkładzie jazdy.
Szybciej do Warszawy
Postęp prac na linii Rail Baltica przyniesie w grudniu następne pozytywne zmiany – sukcesywnie do dyspozycji podróżnych oddawane będą kolejne perony na stacjach i przystankach: Białystok Zielone Wzgórza, Raciobory, Zdrody Nowe, Łapy Osse, Uhowo, Baciuty, Trypucie, Niewodnica i Klepacze. Od 19 grudnia ruch na trasie Czyżew – Białystok, poza stacją w Łapach, prowadzony będzie dwutorowo. W efekcie podróże na trasie Białystok – Warszawa skrócą się średnio o 10 minut.
Roboty są kontynuowane, między innymi na stacjach w Łapach i Białymstoku oraz na budowach skrzyżowań dwupoziomowych. Od początku września podróżni w Białymstoku korzystają z częściowo udostępnionych trzech nowych peronów nr 1, 2 i 4. Nad peronami powstało zadaszenie, które chroni przed opadami i podnosi komfort podróży. Ruch na stacji prowadzony jest po nowych torach, a dyżurni nadzorują go z nowego budynku nastawni, w którym po zakończeniu modernizacji odcinka Czyżew – Białystok będzie działać Lokalne Centrum Sterowania.
Wykonawca rozebrał ostatnie dwa stare perony i kontynuuje prace przy budowie nowego peronu nr 3 oraz drugiej połowy peronu nr 2. Przejście na nowy front robót umożliwiło budowę kolejnych części przejścia podziemnego. Do tej pory na stacji Białystok zbudowano ok 33 km nowych torów oraz zabudowano 100 rozjazdów.