Sektorkolejowy » Praga chce kupić 200 tramwajów. W grze polscy producenci

Praga chce kupić 200 tramwajów. W grze polscy producenci

pzez Damian

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP), czyli spółka odpowiedzialna za transport w czeskiej stolicy ogłosiła, że zamierza kupić nawet 200 niskopodłogowych tramwajów. Szansę na realizację zamówienia mają polscy producenci z Poznania i Bydgoszczy.

W ciągu 10 najbliższych lat DPP zamierza zmodernizować i rozbudować praską flotę tramwajową, kupując do 200 nowych niskopodłogowych jednokierunkowych tramwajów. Decyzję zakupie tramwajów zatwierdziła we wrześniu rada miejska. Firmy zainteresowane realizacją zamówienia mogą się zgłaszać do 19 grudnia br. Zwycięzca przetargu zostanie wyłoniony w ostatnim kwartale przyszłego roku.

Oprócz zakupu niskopodłogowych pojazdów o długości do 32 m każdy przedmiotem zamówienia publicznego, które DPP ogłasza w trybie otwartych negocjacji z ogłoszeniem, jest również wsparcie techniczne i serwisowe, udostępnienie licencji na oprogramowanie do diagnostyki usterek tramwajów, dokumentacji technicznej, przeszkolenie pracowników DPP oraz dostarczenie 10 zestawów serwisowych.

Tramwaje, jakich oczekuje zamawiający, powinny przyjąć na pokład co najmniej 220 pasażerów siedzących i stojących. Powinny mieć min. 60 miejsc, z czego co najmniej 60% skierowanych przodem do kierunku jazdy. Powierzchnia podwyższona w pojeździe nie może przekraczać 20% całkowitej powierzchni wnętrza, ma być wolna od barier sprawiających ograniczenia ludziom z niepełnosprawnościami czy podróżujących z wózkami, bagażami. Maksymalna możliwa masa tramwajów to około 48 ton.

Nowe pojazdy w Pradze są niezbędne m.in. ze względu na trwające inwestycje i budowane linie. „Obecnie budujemy dwie nowe linie tramwajowe w Pradze: z Modřan do Libuš i z Divoká Šárka do Dědin. Tuż przed rozpoczęciem budowy ostatniego odcinka linii do Sliven ogłoszono przetarg na wykonawcę linii tramwajowej na Placu Wacława, której budowa mogłaby ruszyć w przyszłym roku. Ponadto DPP na podstawie decyzji rady miasta planuje przygotować kolejnych 10 nowych linii tramwajowych, z czego mniej więcej połowa mogłaby powstać w ciągu najbliższych pięciu lat. Od czterech lat intensywnie remontujemy i rozbudowujemy sieć tramwajową w Pradze, zatem unowocześnienia wymaga również tabor. Nowe tramwaje zostały ostatnio zamówione do Pragi ponad 17 lat temu. Będziemy potrzebować więcej pojazdów do obsługi linii, które budujemy lub wkrótce zaczniemy budować. Chcemy także wymienić niektóre stare, wysokopodłogowe tramwaje” – mówi Adam Scheinherr, reprezentujący DPP.

Zamówienie publiczne na zakup nowych tramwajów następuje po dwóch etapach wstępnych konsultacji rynkowych, z których pierwszy ogłoszono na początku lutego br. W trakcie tego etapu DPP zwracał się do wszystkich wiodących producentów tramwajów i jednocześnie publikował pytania do innych potencjalnych producentów taboru. Nawiązano kontakt z dziewięcioma firmami: Alstom, CAF, Hyundai Rotem, Modertrans Poznań, Pesa Bydgoszcz, Pragoimex, Siemens, Stadler i Škoda Transportation. W pierwszej turze DPP otrzymał odpowiedzi od ośmiu firm, a w wyniku wstępnych konsultacji rynkowych – od sześciu producentów.

Nowe tramwaje, które zasilą flotę DPP, mają mieć min. 36 miesięcy gwarancji, a ich żywotność nie może być krótsza niż 30 lat od daty dostawy ostatniego pojazdu z tej umowy. DPP w pierwszej kolejności odbierze od dostawcy 40 pojazdów w dwóch partiach – pierwsze 20 w okresie od 1 stycznia do 2 grudnia 2025 r, a kolejne 20 sukcesywnie przez cały rok 2026. Na pozostałe 160 tramwajów zawrze producentem umowę ramową. Przewidywana łączna wartość kontraktu to około 15 mld koron (blisko 2,9 mld zł) w przypadku dostawy wszystkich 200 pojazdów.

Autor: Agata Sumara
Fot. Jan Bytnar

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz