Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiła postępowanie przetargowe na dokończenie rozbudowy układu torowego w centrum Poznania. Inwestycja obejmuje kompleksową modernizację infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Ratajczaka, tworząc istotny korytarz transportowy w relacji północ-południe.
Przedsięwzięcie stanowi kontynuację wcześniej zrealizowanych prac modernizacyjnych, w ramach których wybudowano torowisko na odcinku między ul. 27 Grudnia a ul. Św. Marcin wraz z platformą przystankową przy Bibliotece Uniwersyteckiej. Obecnie planowany zakres robót obejmuje odcinek ul. Ratajczaka od ul. Św. Marcin do węzła komunikacyjnego przy Nowym Rynku.
Rozbudowa infrastruktury tramwajowej usprawni komunikację zbiorową dla mieszkańców południowych dzielnic miasta, w szczególności Wildy i Dębca – informuje Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. Inwestycja wpisuje się w strategię rozwoju transportu publicznego, kładącą nacisk na poprawę dostępności komunikacyjnej centrum oraz optymalizację czasów przejazdu.
Zakończony już pierwszy etap modernizacji ul. Ratajczaka obejmował budowę kompletnej infrastruktury torowo-sieciowej wraz z przystankiem. Wdrożono również rozwiązania dla ruchu pieszego i rowerowego oraz przeprowadzono kompleksowe zagospodarowanie przestrzeni miejskiej z uwzględnieniem zarówno zieleni wysokiej, jak i niskiej.
Marcin Gołek, wiceprezes Poznańskich Inwestycji Miejskich, podkreśla kompleksowy charakter inwestycji: Dzięki wcześniejszemu dostosowaniu węzła Św. Marcin-Ratajczaka do planowanej trasy, realizacja prac nie wymaga wstrzymania ruchu tramwajowego na tym skrzyżowaniu. Zakres zadania obejmuje nie tylko budowę infrastruktury torowo-sieciowej i przystankowej, ale również przebudowę układu drogowego, infrastruktury rowerowej oraz ciągów pieszych, wraz z modernizacją sieci podziemnych i implementacją nowych elementów zieleni miejskiej.
Kluczowe elementy poznańskiej inwestycji obejmują:
- budowę nowej pary przystanków w rejonie ul. Wierzbięcice przy stacji paliw
- likwidację trzech ciągów schodowych do przejścia podziemnego
- implementację naziemnych przejść dla pieszych z przejazdami rowerowymi
- utworzenie dodatkowej pary przystanków w rejonie Starego Browaru
- przebudowę istniejącego przystanku Wierzbięcice
W ramach projektu wprowadzono rozwiązania z zakresu „uspokojenia” ruchu na odcinku od ul. Św. Marcin do skrzyżowania z ul. Ogrodową i Powstańców Wielkopolskich, tworząc strefę zamieszkania z symetrycznymi ciągami zieleni wysokiej i niskiej. Przestrzeń zostanie wyposażona w elementy małej architektury, tworząc przyjazną przestrzeń miejską.
Szczególną uwagę poświęcono dostępności infrastruktury, implementując w strefie zamieszkania rozwiązania nawierzchniowe pozbawione barier. Zastosowana zostanie zróżnicowana kolorystycznie nawierzchnia z kostki granitowej, wydzielając wizualnie poszczególne elementy infrastruktury, w tym kontrapas rowerowy w kierunku ul. Św. Marcin.
Nowa trasa tramwajowa stanowić będzie istotny element układu komunikacyjnego miasta w relacji północ-południe, z możliwością dalszej rozbudowy.
Czas, jaki przewidziano na realizację tego zadania, wynosi 600 dni od momentu podpisania umowy. Zainteresowane podmioty mogą składać oferty do 10 stycznia 2025 r.
Autor: Damian Malesza
Sprawdź także: