PKP PLK ponownie ogłosiły przetarg na modernizację towarowej obwodnicy Poznania, spółka kolejny raz ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych za pośrednictwem instrumentu „Łącząc Europę – CEF2. Przedmiotem przetargu jest zaprojektowanie oraz wykonanie właściwych prac budowlanych na tzw. kolejowej obwodnicy Poznania (w ciągu linii kolejowych 272, 352, 354, 394, 395, 801, 802, 803, 805 i 853). Prace powinny być wykonane w ciągu 43 miesięcy, a o wyborze zadecyduje cena. Zadanie jest warte co najmniej 1,9 miliarda zł.
Obecnie kolejowa obwodnica Poznania służy do transportowania ładunków. Inwestycja ma pozwolić na zaadoptowanie linii kolejowej do realizowania przejazdów aglomeracyjnych. W ramach projektu ma zostać zbudowana łącznica Poznań Strzeszyn – Poznań Piątkowo, dzięki której podróże w poznańskim węźle kolejowym będą przebiegały sprawniej. Zgodnie z planem prace modernizacyjne mają objąć więcej niż 70 km torów kolejowych i sieci trakcyjnej, co umożliwi podróżowanie pociągami pasażerskimi z prędkością sięgającą 120 km/h. W przypadku składów towarowych prędkość ma wzrosnąć do 80 km/h. Planowana przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych ma podnieść poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. ma poprawić również dostępność kolei, dzięki modernizacji przystanku Swarzędz Nowa Wieś oraz budowie nowych przystanków:
- Poznań Franowo
- Poznań Kobylepole
- Poznań Zieliniec
- Poznań Koziegłowy
- Poznań Naramowice
- Poznań Piątkowo
- Poznań Suchy Las
Oszacowana wartość prac w ramach projektu pt. „Prace na towarowej obwodnicy Poznania” to więcej niż 1,9 mld zł.
Pierwszy przetarg na przebudowę kolejowej obwodnicy Poznania unieważniony
W związku z brakiem zapewnienia finansowania PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. we wrzeniu 2022 roku unieważniły postępowanie przetargowe na realizację inwestycji.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. unieważniły postępowanie przetargowe na opracowanie projektów wykonawczych i wykonanie robót budowlanych dla projektu pn.: „Prace na obwodnicy towarowej Poznania”. W dokumencie przetargowym PLK zawarły możliwość unieważnienia przetargu, jeżeli środki publiczne, które zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia, nie zostaną mu przyznane – poinformowała Magdalena Janus, rzeczniczka prasowa PKP Polskie Linie Kolejowe.
Fot. Dominika Szpakowska