Egipskie narodowe przedsiębiorstwo kolejowe ENR rozpoczęło komercyjną eksploatację pociągów Intercity zbudowanych przez hiszpańskie Talgo. Pierwsze usługi łączą stolicę Egiptu, Kair, z miastem Aleksandria.
Projekt zakłada dostawę sześciu jednostek i ich utrzymanie przez osiem lat, za 160 mln euro, co wiąże się również z budową nowych obiektów Talgo w Egipcie.
Kontrakt obejmował dostawę sześciu jednostek pociągowych o maksymalnej prędkości handlowej 160 km/h i 490 miejscach siedzących. Każda jednostka składa się z lokomotywy i piętnastu wagonów holowanych, w tym pięciu dla klasy pierwszej, ośmiu dla klasy drugiej, jednego mieszanego z kafeterią i miejscami dla osób o ograniczonej mobilności oraz wagonu technicznego.
Pociągi zostały wyprodukowane w fabryce Talgo w Alavie (Hiszpania). Firma wykorzystała doświadczenia z pracy w wysokich temperaturach na linii Mekka-Medina w Arabii Saudyjskiej i wyposażyła te pociągi w redundantne systemy klimatyzacji o dużej mocy, które uzyskały certyfikaty umożliwiające pracę w temperaturach do 50ºC. Są one również wyposażone w pokładową platformę WIFI w całym pociągu oraz systemy informacyjno-rozrywkowe w wagonach pierwszej klasy.
W sierpniu 2022 roku Talgo otrzymało drugi kontrakt na produkcję kolejnych siedmiu pociągów pasażerskich, w tym przypadku do obsługi nocnej, za przybliżoną kwotę 280 mln euro. Ten projekt nowych pociągów nocnych będzie obejmował budowę nowych jednostek w zakładach w Alavie i Madrycie, w Hiszpanii, a także ich utrzymanie w zakładach, które Talgo posiada już w Egipcie, przez 15 lat. Nowe pociągi zaczną być dostarczane od 2024 roku.
Źródło: railmarket.com|
Autor: Karel Novak
Fot. talgo.com