Sektorkolejowy » Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe kupiło nowe pojazdy, które ułatwią utrzymanie linii kolejowych

Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe kupiło nowe pojazdy, które ułatwią utrzymanie linii kolejowych

pzez Adrian

Zakup nowych pojazdów

Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe sp. z o.o. wykorzystując środki finansowe, które pochodzą z dokapitalizowania oraz środki własne kupiło trzy pojazdy dwudrogowe i dwie przyczepy dwudrogowe. Nowoczesne pojazdy zostaną wykorzystane do prac przy sieci trakcyjnej uraz utrzymaniu linii kolejowych. Umowa podpisana przez PPM-T, która obejmuje dostawę trzech pojazdów dwudrogowych oraz dwóch przyczep dwudrogowych jest warta niemal 25 mln zł. Maszyny mają zostać dostarczone w I połowie 2024 roku.

Dokapitalizowanie od PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Dokapitalizowanie spółek zależnych od PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. umożliwia im m.in. zakup maszyn potrzebnych do realizacji robót torowych oraz urządzeń, które są wykorzystywane do prac przy sieci trakcyjnej.

„Dokapitalizowanie spółek zależnych od PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pozwala na zwiększenie ich potencjału w zakresie utrzymania i modernizacji drogi kolejowej. Przede wszystkim możliwy będzie dynamiczny rozwój w branży energetyki kolejowej. Spółki zyskają większą samodzielność w procesie inwestycyjnym oraz sukcesywne będą mogły przejmować usługi utrzymaniowe, które są obecnie zlecane podmiotom zewnętrznym”

– mówił Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Wykorzystanie pojazdów kupionych przez PPM-T

Nowoczesne pojazdy dwudrogowe, które zostały kupione przez Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe sp. z o.o. zostaną wykorzystane do prac przy budowie i modernizacji sieci trakcyjnej. Warto dodać, że dwa z nich zostaną wyposażone w urządzenia, które są konieczne do budowy sieci trakcyjnej, czyli m.in.:

  • żuraw
  • platformę roboczą
  • pantograf pomiarowy
  • korektor położenia sieci trakcyjnej

Ponadto pojazdy zostaną użyte do montowania fundamentów palowych do sieci trakcyjnej, natomiast trzecia z maszyn dwudrogowych będzie wyposażona w specjalny system do demontażu i montażu sieci trakcyjnej.

Korzyści płynące z wykorzystania nowego sprzętu

Nowy sprzęt pozwoli na podniesienie efektywności realizowanych prac – działania zostaną wykonane szybciej, a sieć trakcyjna zyska na jakości. Należy podkreślić, że wykorzystanie maszyn dwudrogowych do m.in.:

  • montażu konstrukcji wsporczych i osprzętu
  • palowania

umożliwi wykonanie zadań w miejscach, gdzie nie powstał jeszcze układ torowy.

Na sieci kolejowej od lutego 2022 roku pracuje dwudrogowa, gąsienicowo-szynowa palownica, która jest wykorzystywana do montowania konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnej. Jest ona wyposażona w moduł CFA. W technologii CFA przy pomocy wiertła wykonuje się kilkumetrowy otwór w ziemi, do którego wtłoczony zostaje beton. Następnie umieszcza się w nim zbrojenie wzmacniające konstrukcję fundamentu. Technologię CFA wykorzystuję się w miejscach, gdzie nie ma możliwości montażu fundamentu palowego.

Nowa palownica warta ponad 5 mln zł to maszyna dwusystemowa, która pozwala na wbijanie fundamentów palowych z toru kolejowego oraz z gruntu. To pierwsza dostawa specjalistycznego sprzętu w ramach programu dokapitalizowania spółek zależnych od PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Nowa maszyna wykonała pierwsze prace w terenie na trasie Sosnowiec Dańdówka – Katowice Muchowiec – Panewnik i na linii pomiędzy Ostrołęką a Chorzelami. Nowa palownica zostanie użyta również drugiej połowie roku na trasie Glincz – Kartuzy.

Inwestycje Pomorskiego Przedsiębiorstwa Mechaniczno-Torowego

Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. spółka Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe w zeszłym roku podpisała umowy na dostawę dwóch pociągów regulacyjno-montażowych. Pojazdy mają zostać dostarczone w bieżącym roku. W ubiegłym roku PPM-T zawarło także umowę, w ramach której dostarczony zostanie ciężki pociąg, który zostanie wykorzystany do prac przy sieci trakcyjnej. Zamówienie ma zostać zrealizowane w 2023 roku. Łącznie obydwie umowy są warte 34,6 mln zł.

Autor: Damian Malesza
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz