Narodowy przewoźnik towarowy planuje wynajem 400 nowoczesnych wagonów typu Eamnos przeznaczonych do przewozu kruszyw. Decyzja jest odpowiedzią na potrzeby klientów z sektora budowlanego oraz elementem strategii restrukturyzacyjnej spółki. Pierwsza partia 42 wagonów wkrótce wzmocni flotę przedsiębiorstwa.
PKP Cargo realizuje już przewozy kruszyw, wykorzystując wagony samowyładowcze, obsługując sektor budowlany. W ofercie znajduje się również transport cementu i wapna. Wybór wagonów typu Eamnos wynika bezpośrednio z rozmów z klientami, którzy wskazywali m.in. na potrzebę większej ładowności taboru.
Czteroosiowe wagony Eamnos przewożą materiały sypkie niewrażliwe na wilgoć – kruszywa, żwir, rudy żelaza, węgiel, drewno i stal. W porównaniu z najpopularniejszymi obecnie węglarkami typu Eaos/EAS oraz wagonami samowyładowczymi typu Fals i Szutrówka 203V model Eamnos charakteryzuje się skróconym pudłem i lżejszą konstrukcją przy wyższej ładowności.
Korzyści operacyjne dla przewoźnika i klientów
Większa ładowność wagonów Eamnos przekłada się na redukcję liczby cykli załadunkowo-rozładunkowych, umożliwiając ograniczenie prac do dwóch zmian roboczych zamiast trzech. Rozwiązanie generuje wymierne oszczędności operacyjne dla obu stron transakcji.
Nowoczesny tabor utrzymany w czystości zapewnia ochronę jakości przewożonego grysu, co ma kluczowe znaczenie dla surowców wykorzystywanych w produkcji betonu. Niska awaryjność oraz brak strat masy podczas transportu minimalizują reklamacje i zwiększają niezawodność operacyjną.
Jako spółka, która aktywnie uczestniczy w rynku kolejowych przewozów towarowych, wsłuchujemy się w potrzeby naszych klientów. Posiadanie nowego typu wagonów we flocie PKP CARGO, na które jest zapotrzebowanie rynkowe, zwiększy wachlarz ofertowy spółki i otworzy nowe możliwości przewozowe – powiedziała Agnieszka Wasilewska-Semail, prezes zarządu PKP CARGO.
Rosnące udziały rynkowe PKP CARGO
PKP CARGO stara się odbudować pozycję na rynku towarowych przewozów kolejowych. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) lipiec 2025 r. był rekordowym miesiącem dla jego wszystkich uczestników z sumaryczną masą przewiezionych towarów na poziomie 18,8 mln ton – najwyższym miesięcznym wynikiem roku. Udział spółki wzrósł z 25,3% w lipcu do blisko 26,7% w sierpniu 2025 r.
Fot. PKP CARGO
Zobacz również: