Sektorkolejowy » Nocne pociągi z Amsterdamu do Barcelony. Jest zgoda KE

Nocne pociągi z Amsterdamu do Barcelony. Jest zgoda KE

pzez Damian

Z początkiem lutego Komisja Europejska (KE) ogłosiła, że poprze inicjatywę firmy European Sleeper ws. uruchomienia pociągu nocnego między Amsterdamem a Barceloną jako jeden z 10 pilotażowych projektów w Unii Europejskiej, które mają na celu rozwój europejskiej kolei transgranicznej.

Dla nowego holendersko-belgijskiego operatora kolejowego pociąg do Barcelony ma być drugą ważną trasą po wprowadzeniu przejazdów relacji Bruksela–Amsterdam–Berlin od maja 2023 r. Celem umożliwienia pasażerom bezpośrednich podróży na trasie Amsterdam–Barcelona jest poprawa jakości europejskich połączeń kolejowych z północy na południe kontynentu. Nocna podróż koleją jest bardziej efektywna kosztowo, podróżni nie tracą dnia, a w ciągu jednej nocy można wygodnie dotrzeć do celu niemal na drugim krańcu Europy, a dodatkowo zużycie energii i emisja szkodliwych substancji do atmosfery jest nieporównywalna z szybkim transportem lotniczym.

W drodze między Amsterdamem a Barceloną planowane są postoje w takich miejscowościach, jak: Rotterdam, Antwerpia, Bruksela, Lille, Avignon, Montpellier, Perpignan, Figueras i Girona. Pierwsze podróże na tej trasie planowane są na wiosnę 2025 r.

Pasażerowie mają na niej kursować wygodnymi wagonami przeznaczonymi do nocnej jazdy o zwiększonym komforcie i zapewnieniu większej prywatności niż w standardowych nocnych składach.

Jak podkreśla European Sleeper, największą przeszkodą w realizacji podobnych dalekobieżnych połączeń kolejowych jest finansowanie. Wsparcie projektu pilotażowego przez KE ma pomóc w częściowej eliminacji tych barier poprzez dostępność odpowiednich europejskich instrumentów finansowania.

Pierwszy nocny pociąg między Berlinem a Brukselą zostanie uruchomiony 25 maja 2023 r. (sprzedaż biletów ruszy 20 lutego). Planuje się, że jego trasa zostanie przedłużona do Drezna i Pragi w 2024 r.

European Sleeper to holendersko-belgijska firma kolejowa założona przez dwóch przedsiębiorców, pasjonatów nocnych pociągów – Elmera van Buurena i Chrisa Engelsmana. Ich celem jest przywrócenie nocnego podróżowania koleją w Europie w znacznie większej skali niż odbywa się to obecnie. Chcą też, aby takie połączenia „spinały” nawet bardzo odległe kraje. Firma jest zorganizowana jako spółdzielnia. Zebrała 0,5 mln euro kapitału zakładowego w ciągu 15 minut, sprzedając udziały ponad 350 małych inwestorów w maju 2021 r. Latem 2022 r. sprzedano akcje o wartości 2 mln euro – kupiło je 1400 nowych inwestorów, tworzących razem „entuzjastyczną społeczność nocnych pociągów”.

Autor: Agata Sumara
Fot. Jan Bytnar – zdjęcie poglądowe

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz