Rozwiązanie ma przyczynić się do ograniczenia emisji dwutlenku węgla w tym regionie. Każdego dnia specjalny tramwaj towarowy umożliwia dostawy niemal 450 paczek do klientów. Kurierzy DHL obierają przesyłki z przystanków i dostarczają je do punktów odbioru za pomocą miejskich skuterów elektrycznych lub rowerów.
Inicjatywa, która jest implementowana w porozumieniu z władzami miasta to kolejny krok w kierunku zapewnienia w pełni przyjaznego procesu dostarczania przesyłek (do 2035 r.).
W pierwszym etapie paczki są dostarczane ciężarówkami do zajezdni tramwajowej Haselholz. Następnie są sortowane i przydzielane do poszczególnych kontenerów. W kolejnej fazie procesu kurierzy odbierają je z przystanków i dostarczają do klientów. W całym regionie wykorzystuje się ok. 500 elektrycznych pojazdów.
Podobne rozwiązania były już wcześniej testowane w m.in. Bremie, Hannowerze czy też Dreźnie. Okazuje się, że taki system funkcjonował w Amsterdamie w latach 2007–2009. Jednak ze względu na brak dofinansowania ze strony władz miejskich został wycofany. Co ciekawe tramwajowe przewozy przesyłek nie zakłócały kursowania tramwajów pasażerskich, a zastosowane rozwiązanie pozwoliło ograniczyć emisję dwutlenku węgla związaną z ich transportem aż o 16%. Ponadto koszty związane ze wdrożeniem całego procesu były stosunkowo niskie.
W pobliskich miejscowościach testowane są także inne pomysły zaproponowane przez okolicznych mieszkańców i przedsiębiorców. Są to m.in. miejskie terminale logistyczne oraz przesyłkomaty pocztowe (paczkomaty), które przypadły do gustu klientom i zrewolucjonizowały rynek e-commerce. Coraz częściej pojawiające się paczkomaty mają ogromny wpływ na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla związanej z dostarczeniem przesyłek.
Autor: Damian Malesza
Fot. DHL