Glacier Exspress, zwany również Ekspresem Lodowcowym, pokonuje trasę wiodącą przez malownicze tereny Szwajcarii ze stacji Zermatt do St. Moritz. Jej długość to 291 km, a podróż trwa 8 godz. i 3 min, co daje średnią prędkość przejazdu na poziomie około 36 km/godz. Wartość ta wyjaśnia tytułową nazwę.
Jadąc tak powoli, pasażerowie pociągu mogą sączyć wino i obserwować okolice, korzystając z panoramicznego wagonu. Ich oczom ukażą się przepiękne widoki na takie miejsca czy obiekty, jak:
- Dolina Matter, w której znajdują się najwyżej położone w Europie winnice;
- Lodowiec Bies, od którego 1991 r. oderwały się masy lodowe i skalne o masie milionów ton sześciennych i spadły na dno doliny;
- Stalden, tzw. „wioska mostów”, w której znajdują się liczne obiekty z różnych okresów historii miasta; w tej lokalizacji pociąg musi pokonać najtrudniejszy podjazd na trasie pod kątem 12,5 st.;
- most Kin – kamienny, łukowy most z XVI w.;
- pałac Stockalper z XVII w.;
- Goms, niezwykle malownicza, najwyżej położona dolina Rodanu;
- Przełęcz Oberalp – najwyżej położony punkt na trasie przejazdu;
- wioska Disentis, w której znajduje się najstarszy klasztor benedyktyński w Szwajcarii;
- wąwóz Renu, ze względu na swój urok, zwany szwajcarskim wielkim kanionem;
- Domleschg – region z licznymi zamkami i warowniami;
- wiadukt Solis o długości 42 m, wznoszący się na wysokości 89 m;
- wiadukt Landwasser – wizytówka całej trasy – obiekt ma 142 m długości i wznosi się na wysokości 65 m;
- łącznie 91 tuneli i 291 mostów wzdłuż całej trasy przejazdu.
Wszystko w tym pociągu jest przystosowane i przygotowane tak, by pasażerowie w możliwie najbardziej komfortowych warunkach podziwiali widoki i okolice wzdłuż trasy. Dodatkowo w pociągu serwuje się dania przygotowywane na miejscu ze świeżych składników, by możliwe było poczucie klimatu i smaków lokalnych. Pasażerowie mają również do dyspozycji słuchawki, w których słuchać w czasie podróży regionalną muzykę szwajcarską lub informacje przewodnika sześciu językach.
Najwygodniej jest obserwować otoczenie z wnętrza komfortowego wagonu panoramicznego, w którym można otwierać okna, aby robić zdjęcia bez odbić z szyb. Osoby, które chcą wiedzieć więcej, mogą połączyć się z bezpłatną siecią wi-fi, dostępną w pociągu, i ściągnąć multimedialną aplikację z filmami i opisami wszystkich ważnych miejsc na trasie.
Przed rozpoczęciem podróży na stacji początkowej specjalny concierge, siedząc przy biurku na peronie, wita wszystkich pasażerów, a kiedy już zajmą miejsca w swoich fotelach, mogą skorzystać ze znajdującego się przy siedzeniu tabletu i poszukać multimedialnych informacji, porad i opisów związanych z podróżą.
Mając tak komfortowe warunki podróży i atrakcje za oknami, pasażerowie z przyjemnością korzystają z atrakcji powolnego ekspresu, który nie mknie po torach, jak wskazywałaby jego nazwa, ale „wlecze się” po torach ku zadowoleniu podróżnych, którzy mogą pozwolić sobie na długą, ponad ośmiogodzinną przejażdżkę.
Autor: Tomek Łucek