Sektorkolejowy » Mostostal Kraków z najkorzystniejszą ofertą na budowę myjni PKP Intercity w Warszawie

Mostostal Kraków z najkorzystniejszą ofertą na budowę myjni PKP Intercity w Warszawie

pzez DamianM

Krakowski Mostostal złożył najkorzystniejszą ofertę w przetargu na budowę sezonowej myjni taboru kolejowego na bocznicy Warszawa Grochów. Wartość oferty wynosi 13,4 mln zł brutto. Rozpoczęcie robót planowane jest na przełom stycznia i lutego 2026 r., a realizacja potrwa do ośmiu miesięcy od momentu zawarcia umowy. Inwestycja stanowi element szerszego programu rozwoju zaplecza technicznego narodowego przewoźnika – do 2030 r. spółka przeznaczy na modernizację bocznic i zapleczy utrzymaniowych łącznie 3,4 mld zł.

Niezależność od zewnętrznych usługodawców

Uruchomienie własnej myjni pozwoli przewoźnikowi uniezależnić się od podmiotów zewnętrznych, których oferta nie odpowiada specyfice obsługi floty dalekobieżnej. Dzięki inwestycji spółka zyska pełną kontrolę nad jakością, terminowością i bezpieczeństwem procesów utrzymaniowych, a także ograniczy ryzyka operacyjne wynikające z dostępności obcej infrastruktury. Systematyczne mycie taboru przełoży się na lepszą ochronę antykorozyjną, poprawę estetyki pojazdów oraz ułatwi bieżącą ocenę ich stanu technicznego. Automatyzacja procesów skróci czas obsługi składów, zwiększy ich dostępność eksploatacyjną oraz poprawi punktualność obiegów taborowych.

Ekologiczne rozwiązania technologiczne

Obiekt zaprojektowano z myślą o minimalizacji wpływu na środowisko. Zastosowany układ recyrkulacji i oczyszczania ograniczy zużycie wody, natomiast system separacji i filtracji zredukuje ilość odprowadzanych ścieków poprzez wychwytywanie olejów, smarów, metali ciężkich i pyłów. W procesie mycia wykorzystywane będą biodegradowalne środki czyszczące. Rozwiązania te zapewnią zgodność z obecnymi i przyszłymi wymogami prawa krajowego oraz unijnego w zakresie ochrony środowiska i gospodarki wodno-ściekowej.

Zakres prac budowlanych

Powstanie myjnia w konstrukcji otwartej z płytą zasadniczą o długości 30 m, wyposażoną w jednostki myjące po obu stronach toru. Obiekt uzupełni kanał do ręcznego mycia podwozi, płyta ociekowa oraz zamknięty układ oczyszczania wody. W ramach inwestycji wykonany zostanie budynek techniczny ze stanowiskiem operatorskim oraz 3-stanowiskowa wiata garażowa z boksem magazynowym na odpady. Przewidziano również instalację fotowoltaiczną o mocy 6,5 kWp, systemy CCTV, LAN, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu. Prace obejmą również przebudowę toru nr 473, rozwieszenie sieci trakcyjnej o długości ok. 310 m, wykonanie dróg dojazdowych z trzema miejscami parkingowymi oraz rozbiórkę dotychczasowego budynku myjni.

Fot. PKP Intercity

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz