Modernizacja linii kolejowej na odcinku Toruń-Chełmża
Trwa modernizacja połączenia kolejowego pomiędzy Toruniem a Chełmża. Jak informują PKP Polskie Koleje Liniowe S.A., pasażerowie pociągów, będą mogli podróżować w lepszych warunkach, dzięki przebudowie peronów w Grzywnie oraz Łysomicach. Perony w nowej odsłonie zostaną wyposażone w nowe ławki i wiaty oraz wydajniejsze oświetlenie, które podniesie poziom bezpieczeństwa podróżujących nocą. Pojawią się również, nowe tablice informacyjne oraz gabloty z aktualnym rozkładem jazdy pociągów. Pasażerowie, których poruszanie się jest ograniczone, zyskają lepszy dostęp do kolei, dzięki specjalnym pochylniom ułatwiającym przemieszczanie się.
Lepsza dostępność kolei dla podróżujących w kierunku Grudziądza oraz Chełmży
W wyniku prac modernizacyjnych na linii kolejowej biegnącej w kierunku Grudziądza i Chełmży powstanie nowy przystanek Toruń Jar. Zostanie on umiejscowiony nieopodal drogi krajowej nr 91, powiększającego się osiedla mieszkaniowego i zakładów pracy. Ponadto niedaleko centrum miejscowości pojawić się ma przystanek kolejowy Ostaszewo Toruńskie.
Liczne zmiany w infrastrukturze kolejowej
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez PKP Polskie Koleje Liniowe S.A. na prawie 20-kilometrowym odcinku modernizowanej linii został ułożony nowy tor. Prace budowlane przebiegają sprawniej dzięki wykorzystaniu specjalistycznych maszyn, są to m.in. podbijarki oraz wysokowydajna oczyszczarka tłucznia. Zaawansowany sprzęt pozwolił także na sprawny demontaż starego toru oraz montaż nowych podkładów i szyn. Ponadto sprawniejszą realizację prac budowlanych umożliwiła maszynowa wymiana tłucznia.
Należy podkreślić, iż powstało już 10 z 11 planowanych, nowych rozjazdów, które odgrywają bardzo ważną rolę w zapewnieniu bezpiecznego funkcjonowania ruchu kolejowego. Trwają prace budowlane przy infrastrukturze teletechnicznej i odwodnieniu linii. W kolejnym etapie prac priorytetem wykonawcy tego zadania będzie budowa nowych peronów, obiektów inżynieryjnych oraz przebudowa przejazdów kolejowo – drogowych. W ramach inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Przewidziano także nowy system sterowania ruchem kolejowym. Dzięki wymianie urządzeń i nawierzchni na 14 przejazdach oraz przejściach dla pieszych wzrośnie również poziom bezpieczeństwa w okolicy, gdzie krzyżują się drogi i tory kolejowe.
Nowa mijanka w miejscowości Łysomice wraz z dodatkowym torem, który znajdzie się przed stacją kolejową Toruń Wschodni, pozwolą na zwiększenie przepustowości linii kolejowej, przez którą pojedzie zdecydowanie więcej pociągów. Jak informują PKP Polskie Koleje Liniowe S.A., po finalizacji prac budowlanych w ramach tej inwestycji i uzyskaniu wszystkich niezbędnych pozwoleń prędkość podróżujących pociągów pasażerskich wzrośnie do 120 km/h (aktualnie obecnie do 90 km/h). W przypadku pociągów towarowych prędkość ma wzrosnąć do 80 km/h (aktualnie 40 km/h).
Koszt i finansowanie inwestycji
Zgodnie z informacjami udostępnionymi przez PKP Polskie Koleje Liniowe S.A. koszt inwestycji pt. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 na odcinku Toruń Wschodni – Chełmża” to 144 779 840,21 zł netto. Przedsięwzięcie jest w 85% współfinansowane przez Unię Europejską, ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020.
Autor: Damian Malesza