Polskie Linie Kolejowe SA (PLK) podpisały umowę z Zakładami Automatyki Kombud SA na budowę tzw. trapezu rozjazdowego na Dworcu Centralnym. Prace zaplanowano od 8 do 16 listopada br., a ich wartość wynosi niemal 8 mln zł brutto. Inwestycja zwiększy przepustowość kluczowego węzła kolejowego przed planowaną modernizacją Warszawy Wschodniej.
Budowa trapezu rozjazdowego polega na instalacji czterech dodatkowych rozjazdów, które znacząco zwiększą możliwości manewrowe stacji. Rozwiązanie to zyskuje na znaczeniu w kontekście planowanej modernizacji stacji Warszawa Wschodnia, która wiąże się z czasowym zamknięciem torów na odcinku Warszawa Centralna – Warszawa Wschodnia.
Nowe rozjazdy zwiększą liczbę dostępnych torów do przejazdów i manewrów, co przełoży się na wyższą efektywność stacji. W ramach inwestycji zainstalowane zostaną również nowoczesne urządzenia srk (sterowanie ruchem kolejowym), niezbędne do bezpiecznego prowadzenia ruchu pociągów.
Zmiany w organizacji ruchu pociągów
Podczas prowadzenia robót pociągi nie będą zatrzymywać się na stacji Warszawa Centralna. PLK wprowadzą tymczasowe zmiany w trasach: wybrane składy zostały skierowane przez Warszawę Gdańską oraz Warszawę Śródmieście, m.in. Intercity z i do Białegostoku, Lublina, Poznania, Bydgoszczy, Gdyni i Olsztyna.
Pociągi z kierunku zachodniego zakończą bieg na stacji Warszawa Główna – dotyczy to składów Polregio, ŁKA, SKM (S3) z i do Warszawy Lotniska Chopina, Żyrardowa, Skierniewic oraz Płocka. Z kolei pociągi z kierunku wschodniego będą kończyć trasę na stacji Warszawa Wschodnia, w tym połączenia z i do Terespola, Gdyni rozpoczynające i kończące bieg w Warszawie, Koleje Mazowieckie z i do Modlina, SKM z i do Legionowa (S3) oraz KM z i do Siedlec i Łukowa.
Jednocześnie PLK wymienią wyeksploatowane rozjazdy na przystanku Warszawa Włochy, wykorzystując zaplanowane zamknięcia torów. Inwestycja zostanie sfinansowana z budżetu państwa jako element przygotowań do większych prac modernizacyjnych obejmujących warszawski węzeł kolejowy.
Fot. PLK SA
Zobacz również: