W poniedziałek 3 lipca br. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu (DSDiK) ogłosiła postępowanie przetargowe na wykonanie rewitalizacji odcinka łączącego Mysłakowice z kurortem zlokalizowanym u podnóża Śnieżki.
Ostatni pociąg pasażerski wyruszył z Jeleniej Góry w kierunku Karpacza ponad 20 lat temu. Tym samym trasa ta została zlikwidowana, a do malowniczo położonego kurortu można dostać się wyłącznie autem. Po wielu latach narodził się pomysł, by przywrócić na niej ruch. W 2021 r. samorząd województwa dolnośląskiego przejął linię kolejową nr 340 od Polskich Kolei Państwowych. Rozpoczęły się działania mające na celu jej rewitalizację. Prace podzielono na dwa etapy:
- odbudowa odcinka Jelenia Góra – Mysłakowice (fragment linii kolejowej nr 308)
- odbudowa odcinka Mysłakowice – Karpacz
Aktualnie trwa rewitalizacja pierwszej części szlaku. Postępuje układanie torów kolejowych. Powstają także nowe przystanki. Zgodnie z planem fragment łączący Jelenią Górę z Mysłakowicami ma być gotowy jeszcze we wrześniu br. Za modernizację fragmentu linii kolejowej nr 308 odpowiada firma Infrakol. Wszystkie prace wyceniono na ok. 20 mln zł.
W rejonie odcinka łączącego Mysłakowice z Karpaczem przeprowadzono kompleksowe prace przygotowawcze. Ich zakres obejmował m.in. wycięcie ok. 7 tys. drzew i krzewów, a także demontaż starych elementów infrastruktury kolejowej.
Następnie Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu ogłosiła przetarg na realizację właściwych robót koniecznych do odbudowy szlaku z Jeleniej Góry do Karpacza. W ramach przedsięwzięcia wykonawca będzie odpowiedzialny za położenie nowego torowiska, modernizację podtorza wraz z odwodnieniem oraz odbudowę peronów na stacjach Karpacz i Miłków. Ponadto zakres prac obejmuje zaprojektowanie i wybudowanie przystanków Łomnica i Łomnica Średnia oraz przeprowadzenie analizy przejazdów kolejowo-drogowych, która ma na celu zmniejszenie ich do minimum. W efekcie pociągi pasażerskie mają kursować tą trasą z prędkością sięgającą 80 km/h. Oferty w ramach tego postępowania przetargowego można składać do 25 lipca. Wyłoniony wykonawca będzie miał 6 miesięcy na wykonanie tego zadania.
O linii kolejowej nr 340
Linia kolejowa nr 340 łącząca Jelenią Górę z Karpaczem została oddana do eksploatacji 29 czerwca 1895 r., co w dużej mierze przyczyniło się do rozwoju turystyki w rejonie Śnieżki. Za jej budowę była odpowiedzialna spółka Kolejka Karkonoska (niem. Reisengebirgsbahn GmbH). Połączenie to zyskało elektryfikację i cieszyło się bardzo dużym zainteresowaniem. Niestety po zakończeniu II wojny światowej – w wyniku reparacji wojennych trakcja elektryczna została rozebrana. Ostatni pociąg wyruszył do Karpacza w 2000 r.
Co ciekawe różnica wysokości pomiędzy ładownią w Mysłakowicach a przystankiem w Karpaczu wynosi aż 154 m. Średnie nachylenie linii kolejowej nr 340 wynosi 21‰. Ponadto na odcinku Brzezie Karkonoskie – Karpacz jest ona najbardziej nachylonym szlakiem w Polsce – na odcinku 1,061 km różnica wysokości wynosi 49 m, a średnie nachylenie tego końcowego fragmentu linii aż 46‰.
O rewitalizacji fragmentu linii kolejowej nr 308 pisaliśmy:
Autor: Damian Malesza
Fot: Robert Kotecki – blog | źródło: karkonoszego.pl