Sektorkolejowy » Koleją do Karpacza po 23 latach przerwy. Ogłoszono przetarg na rewitalizację linii kolejowej nr 340

Koleją do Karpacza po 23 latach przerwy. Ogłoszono przetarg na rewitalizację linii kolejowej nr 340

pzez Damian

W poniedziałek 3 lipca br. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu (DSDiK) ogłosiła postępowanie przetargowe na wykonanie rewitalizacji odcinka łączącego Mysłakowice z kurortem zlokalizowanym u podnóża Śnieżki.

Ostatni pociąg pasażerski wyruszył z Jeleniej Góry w kierunku Karpacza ponad 20 lat temu. Tym samym trasa ta została zlikwidowana, a do malowniczo położonego kurortu można dostać się wyłącznie autem. Po wielu latach narodził się pomysł, by przywrócić na niej ruch. W 2021 r. samorząd województwa dolnośląskiego przejął linię kolejową nr 340 od Polskich Kolei Państwowych. Rozpoczęły się działania mające na celu jej rewitalizację. Prace podzielono na dwa etapy:

  • odbudowa odcinka Jelenia Góra – Mysłakowice (fragment linii kolejowej nr 308)
  • odbudowa odcinka Mysłakowice – Karpacz

Aktualnie trwa rewitalizacja pierwszej części szlaku. Postępuje układanie torów kolejowych. Powstają także nowe przystanki. Zgodnie z planem fragment łączący Jelenią Górę z Mysłakowicami ma być gotowy jeszcze we wrześniu br. Za modernizację fragmentu linii kolejowej nr 308 odpowiada firma Infrakol. Wszystkie prace wyceniono na ok. 20 mln zł.

W rejonie odcinka łączącego Mysłakowice z Karpaczem przeprowadzono kompleksowe prace przygotowawcze. Ich zakres obejmował m.in. wycięcie ok. 7 tys. drzew i krzewów, a także demontaż starych elementów infrastruktury kolejowej.

Następnie Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu ogłosiła przetarg na realizację właściwych robót koniecznych do odbudowy szlaku z Jeleniej Góry do Karpacza. W ramach przedsięwzięcia wykonawca będzie odpowiedzialny za położenie nowego torowiska, modernizację podtorza wraz z odwodnieniem oraz odbudowę peronów na stacjach Karpacz i Miłków. Ponadto zakres prac obejmuje zaprojektowanie i wybudowanie przystanków  Łomnica i Łomnica Średnia oraz przeprowadzenie analizy przejazdów kolejowo-drogowych, która ma na celu zmniejszenie ich do minimum. W efekcie pociągi  pasażerskie mają kursować tą trasą z prędkością sięgającą 80 km/h. Oferty w ramach tego postępowania przetargowego można składać do 25 lipca. Wyłoniony wykonawca będzie miał 6 miesięcy na wykonanie tego zadania.

O linii kolejowej nr 340

Linia kolejowa nr 340 łącząca Jelenią Górę z Karpaczem została oddana do eksploatacji 29 czerwca 1895 r., co w dużej mierze przyczyniło się do rozwoju turystyki w rejonie Śnieżki. Za jej budowę była odpowiedzialna spółka Kolejka Karkonoska (niem. Reisengebirgsbahn GmbH). Połączenie to zyskało elektryfikację i cieszyło się bardzo dużym zainteresowaniem. Niestety po zakończeniu II wojny światowej – w wyniku reparacji wojennych trakcja elektryczna została rozebrana. Ostatni pociąg wyruszył do Karpacza w 2000 r.

Co ciekawe różnica wysokości pomiędzy ładownią w Mysłakowicach a przystankiem w Karpaczu wynosi aż 154 m. Średnie nachylenie linii kolejowej nr 340 wynosi 21‰. Ponadto na odcinku Brzezie Karkonoskie – Karpacz jest ona najbardziej nachylonym szlakiem w Polsce – na odcinku 1,061 km różnica wysokości wynosi 49 m, a średnie nachylenie tego końcowego fragmentu linii aż 46‰.

O rewitalizacji fragmentu linii kolejowej nr 308 pisaliśmy:

Autor: Damian Malesza
Fot: Robert Kotecki – blog | źródło: karkonoszego.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz