Sektorkolejowy » KBP: Geopolityczne i makroekonomiczne uwarunkowania rozwoju gospodarczego w Polsce

KBP: Geopolityczne i makroekonomiczne uwarunkowania rozwoju gospodarczego w Polsce

pzez Damian

Rozpoczął się Kongres Budownictwa Polskiego – dwudniowe spotkanie przedstawicieli sektora budownictwa i branż towarzyszących, obejmujące cykl wykładów, paneli i obrad z udziałem liderów największych firm, naukowców i praktyków, decydentów oraz przedstawicieli sektora finansów, ubezpieczeń, administracji państwowej i samorządowej. Po uroczystej inauguracji wydarzenia, w formie otwartej debaty rozpoczęto opiniotwórczą dyskusję o najistotniejszych segmentach polskiej gospodarki: budownictwie drogowym, kubaturowym, kolejnictwie, hydrotechnice, energetyce i ochronie środowiska.

Moderatorem panelu był Konrad Wyrwas, dyrektor ds. strategii rozwoju – PZPB. W gronie panelistów znaleźli się wybitni eksperci branżowi: Dariusz Blocher – Przewodniczący Rady Programowej KBP, prezes zarządu UNIBEP, Marek Budzisz – analityk geopolityczny, Stanisław Bukowiec – Sekretarz Stanu, Pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, Ministerstwo Infrastruktury, Adrian Furgalski – doradca TOR, Piotr Kledzik – prezes zarządu PORR, Piotr Malepszak – Podsekretarz Stanu, Ministerstwo Infrastruktury, Artur Popko – prezes zarządu Budimex. Marek Zuber – ekonomista, analityk rynków finansowych. Ze względu na powódź, która dotknęła południe Polski, Piotr Wyborski – prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., nie wziął udziału w Kongresie, by wspierać działania sztabu kryzysowego.

W cieniu tragedii i szalejącego na południu Polski żywiołu paneliści dyskutowali o aktualnych wyzwaniach stojących przed polskim budownictwem oraz poddali rewizji poziom realizacji uchwał I Kongresu Budownictwa Polskiego – co osiągnęliśmy w okresie ostatnich dwóch lat, jakie wyzwania przed nami?

Budownictwo i infrastruktura

Biorący udział w debacie eksperci polskiego sektora budownictwa, oceniali aktualną sytuację rynkową, perspektywy krótko-, średnio- i długoterminowe, ochronę polskiego rynku, strategiczne projekty na najbliższe lata. Co czeka rodzimy rynek budowlany? Jakie są nasze szanse, perspektywy i zagrożenia? Czy powstanie nowa strategia finansowania rozwoju infrastruktury?

Powinniśmy odpowiedzieć na pytanie, jaki efekt chcemy uzyskać dzięki zrealizowanym inwestycjom w kolej? Czy ograniczenie emisji CO2 jest realnym celem czy tylko hasłem? Czy sensownie inwestujemy w kolej, czy po tej infrastrukturze ma szansę jeździć większa liczba pociągów? […]
[…] Dysproporcja przewozów towarów i ładunków w zestawieniu drogi-kolej w jest ogromna. Aktualnie przyjmuje się, że wskaźnik ten wynosi 90-10, co stanowi poważny problem, z którym jak najszybciej trzeba się zmierzyć. Jednak nie patrzyłbym na to zagadnienie w kontekście rywalizacji, a raczej komplementarności […] Największym wyzwaniem będzie jednak finansowanie. Kolej potrzebuje stabilnego finansowania na wzór Krajowego Funduszu Drogowego
– powiedział Podsekretarz Stanu z resortu Infrastrukturalnego, Piotr Malepszak

W perspektywie 5-10 najbliższych lat sporym wyzwaniem będzie zmienna struktura zatrudnienia, którą już obserwujemy. Polska jest krajem starzejącym się, zasoby ludzkie, czyli siły realizacyjne są wyraźnie mniejsze niż kilkanaście lat temu Brak kształcenia zawodowego potęguje ten problem. O ile szkolnictwo akademickie spełnia oczekiwania rynku w kontekście przygotowania do podjęcia aktywności zawodowej inżynierów, brakuje wykwalifikowanych pracowników niższego szczebla: majstrów, brygadzistów czy operatorów. W dłuższej perspektywie kluczowe jest pozytywne planowanie, należy określić w ogóle, co jako kraj chcemy wybudować, w co warto zainwestować, co rozwijać i wspierać…? Jeżeli sinusoida koniunkturalna będzie się powtarzała w kształcie aktualnie obserwowanym, nie ma mowy o innowacjach, tylko o przetrwaniu. – Piotr Kledzik, prezes zarządu PORR.

Choć prognozy długoterminowe są optymistyczne, w branży jednak wyczuwalny jest niepokój… Bez wątpienia przed nami trudny czas, ekonomiści spodziewają się sporych problemów małych i średnich przedsiębiorstw budowlanych.

Ważne jest planowanie długoterminowe, określenie priorytetów, ustalenie dokąd zmierzamy jako kraj, gdzie chcemy być za 20 lat? Zastanówmy się, gdzie znajdziemy finansowanie, gdy wkrótce skończą się środki unijne? Uważam, że rozpoczęte  inwestycje powinny być kontynuowane bez względu na zmianę rządu – Artur Popko, prezes zarządu Budimex.

Zgodnie z danymi z produkcji budowlano-montażowej pod koniec lipca zanotowaliśmy znaczący spadek na poziomi -6,5%, nie spodziewam się, żeby przyszły rok był lepszy, raczej utrzyma się ta tendencja […]. Kolejnym wyzwaniem dla branży są postępowanie przetargowe, gdzie pojawia się 15-20 ofert, bo ogłaszanych przetargów jest zdecydowanie mniej niż oczekuje tego rynek. Można się domyślać, że oferty firm, które są najtańsze, są zdecydowanie poniżej kosztów bezpośrednich. W perspektywie następnych kilku lat, pogłębi to pogarszającą się sytuację finansową spółek, a Zamawiającemu ciężko będzie zrealizować kontrakty… – dodał Adrian Furgalski.



Postulaty I edycji Kongresu

Podczas pierwszej edycji Kongresu Budownictwa Polskiego, który odbył się w kwietniu 2022 roku w Poznaniu, wypracowanych zostało 19 postulatów, stanowiących rekomendacje dla branży i administracji państwowej:

  1. Poddanie nowego prawa zamówień publicznych ponownej ocenie po dwóch latach jego funkcjonowania; dokonanie ewentualnych zmian.
  2. Niezwłoczne wdrożenie rozwiązań prawnych, zapobiegających destabilizacji sektora budownictwa wobec istotnego i nieprzewidywalnego wpływu wojny w Ukrainie na realizowane i nowe kontrakty.
  3. Udoskonalenie mechanizmów waloryzacji wynagrodzenia wykonawców w kontraktach publicznych.
  4. Zrównoważenie ryzyk kontraktowych w umowach na roboty budowlane w segmencie publicznym.
  5. Rozwiązanie problemu nazbyt pochopnego uruchamiania gwarancji i naliczania kar umownych przez publicznych zamawiających.
  6. Zaangażowanie biznesu w szkolnictwo zawodowe (model dualny, biznes uczy).
  7. Doskonalenie modelu szkolnictwa wyższego w zawodzie inżyniera.
  8. Ułatwienia zatrudniania cudzoziemców (szczególnie spoza UE).
  9. Wprowadzenie polskiej normy BIM zgodnej z normą PN-EN ISO 19650 oraz obowiązku stosowania narzędzi BIM dla realizacji przedsięwzięć budowlanych do Prawa zamówień publicznych.
  10. Wyroby budowlane posiadające deklaracje środowiskowe III typu potwierdzają status zrównoważonej środowiskowo działalności i powinny być priorytetem w realizacji publicznych przedsięwzięć na polskim rynku. 
  11. Usprawnienie działania zasady dot. tzw. wzajemnego uznawania – innowacyjny wyrób budowlany wprowadzony do obrotu w jednym kraju członkowskim UE może być legalnie wprowadzony w innym państwie członkowskim. 
  12. Skrócenie czasu wydawania zezwoleń inwestycyjnych. 
  13. Potwierdzenie, że proces budowlany może prowadzić do powstawania produktów ubocznych. 
  14. Zdefiniowanie miejsca wytworzenia odpadów oraz zniesienie wymogu uzyskania zezwolenia w odniesieniu do prostych metod odzysku prowadzonych na zapleczu budowy w ramach zamkniętego procesu budowlanego. ’
  15. Powołanie stałej platformy do dialogu ze stroną publiczną nt. koniecznych zmian w kierunku zrównoważonego rozwoju, związanych z Europejskim Zielonym Ładem, Taksonomią EU i raportowaniem ESG. 
  16. Edukacja i szkolenia firm podwykonawczych i poddostawczych w obszarze działalności zrównoważonej środowiskowo w celu utrzymania pozycji w łańcuchach dostaw. 
  17. Wypracowanie standardu klasyfikacji placów budów jako zgodnego z wytycznymi Taksonomii UE i celami Europejskiego Zielonego Ładu. 
  18. Systemowe rozwiązanie problemu niewystarczającej odporności procesów inwestycyjnych na zmieniające się warunki ekonomiczne (niekontrolowane wzrosty cen, niedobory zasobów). 
  19. Interwencyjne rozwiązanie problemu braku waloryzacji albo iluzorycznej waloryzacji kontraktów w toku jako szczególnie istotnej bariery rozwoju budownictwa w kolejnych latach. 

Drugiego dnia Kongresu zapytamy przedstawicieli branży wykonawczej, producentów i dostawców, w jakim stopniu udało się zrealizować te założenia lub dlaczego ich wdrożenie się nie wydarzyło czy opóźniło…

Autor: Poznańczyk
Fot. JBCrew

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz