- Pierwsza na świecie instalacja systemu wykrywania przeszkód w S-Bahn w codziennej eksploatacji
- Instalacja i praktyczne testy innowacyjnego systemu wykrywania przeszkód w najnowszym pociągu S-Bahn serii 484 przeprowadzone przez Siemens Mobility we współpracy z S-Bahn Berlin i inicjatywą Digital Rail Germany (DSD).
- Cel: Opracowanie systemu wspomagania w celu zapobiegania wypadkom i pracy bez maszynisty przy niskich prędkościach
Zautomatyzowana obsługa jest kluczową funkcja zwiększająca przepustowość kolei i poprawiająca jej wydajność. We współpracy z S-Bahn Berlin, Siemens Mobility zainstalowała i będzie testować system wykrywania przeszkód – kluczowy element technologii umożliwiający w pełni zautomatyzowaną jazdę – po raz pierwszy podczas regularnej codziennej eksploatacji.
Celem projektu jest dokładna ocena wydajności nowego systemu wykrywania przeszkód podczas codziennej pracy w różnych warunkach pogodowych i na różnych trasach. Dane testowe zostaną wykorzystane do dalszego udoskonalenia systemu i optymalizacji rozmieszczenia czujników wykrywających. System będzie rejestrował dane w tle przez cały czas trwania projektu i ani maszyniści, ani pasażerowie nie zauważą jego działania. W przyszłości system wykrywania przeszkód może pomóc kierowcom uniknąć wypadków, co ustabilizuje codzienne operacje S-Bahn i zwiększy punktualność. System zapowiada się jako kluczowa technologia umożliwiająca cyfrowe, w pełni zautomatyzowane operacje kolejowe w przyszłości.
Pociągi te będą w stanie automatycznie uruchamiać się i wyłączać, zapewniać zoptymalizowaną energetycznie pracę, szybko i bezpiecznie reagować na przeszkody na torze oraz w pełni automatycznie manewrować na terenie zajezdni. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z naszymi partnerami w celu zakwalifikowania naszej innowacyjnej technologii wykrywania przeszkód do praktycznego zastosowania w największej niemieckiej sieci S-Bahn – powiedział Albrecht Neumann, CEO Rolling Stock w Siemens Mobility
Od 100 lat berlińska S-Bahn jest synonimem innowacji i postępu. Współpracujemy z przemysłem, aby testować nowe technologie, które wspierają przyjazny dla środowiska transport kolejowy. Automatyczne wykrywanie przeszkód będzie niezbędnym elementem zautomatyzowanej jazdy w przyszłości. Już teraz jest w stanie wspierać naszych maszynistów i przyczyniać się do lepszej jakości operacyjnej – dodał Peter Buchner, CEO S-Bahn Berlin GmbH.
Testowanie technologii zostanie przeprowadzone w ramach partnerstwa pomiędzy Siemens Mobility GmbH (nadzór nad instalacją, czujniki, sprzęt, oprogramowanie i mapa cyfrowa), S-Bahn Berlin GmbH (pociągi, instalacja, obsługa) oraz Digitale Schiene Deutschland/DB InfraGo (mapowanie cyfrowe, otwarta platforma danych). Wyniki testów zostaną ocenione wspólnie z VBB. Od strony technicznej czujniki wykorzystywane w projekcie będą obejmować wysokowydajne LiDAR do wykrywania obiektów bliskiego i dalekiego zasięgu oraz kamerę na podczerwień. Algorytmy oceny danych z czujników zostały opracowane specjalnie dla sektora kolejowego w ramach projektu badawczego „Berlin Digital Rail Operations – BerDiBa” firmy Siemens w Berlinie-Adlershof i zostały już kilkakrotnie zoptymalizowane. System nieustannie porównuje pozycję pociągu z lokalizacją wykrytych obiektów za pomocą mapy cyfrowej. Na podstawie tych ciągłych obliczeń podejmowane są decyzje, czy ostrzec maszynistę, czy zahamować pociąg.
Nowo opracowana mapa DB InfraGo, która przedstawia rzeczywistość z centymetrową dokładnością w 3D, jest wykorzystywana do tego celu po raz pierwszy. W ramach inicjatywy Digital Rail Germany, Siemens, lider technologiczny w dziedzinie automatyki kolejowej, i Deutsche Bahn realizują nowe podejście do przyspieszenia wprowadzenia tej technologii wykrywania w sektorze kolejowym i promowania innowacji w Niemczech. W ramach projektu wybrane dane pokazujące przeszkody na torach zostaną udostępnione centralnie w formie zanonimizowanej i będą mogły być wykorzystywane do celów badawczych, takich jak szkolenie modeli sztucznej inteligencji lub walidacja systemu. Po rocznej fazie testowej we wszystkich porach roku system wspomagania powinien być gotowy do użycia jako system wspomagania hamowania awaryjnego, który działa w tle, wspierając maszynistę. Na podstawie danych wygenerowanych w tej fazie możliwe będzie wykorzystanie systemu wraz z innymi komponentami automatyki do zautomatyzowanej jazdy przy niskich prędkościach, np. podczas manewrów w zajezdni lub podczas uruchamiania lub wyłączania pociągu.
Źródło: Siemens Mobility
Zobacz również: