Sektorkolejowy » Hiszpania chce zwiększyć prędkość na linii Madryt – Barcelona do 350 km/h

Hiszpania chce zwiększyć prędkość na linii Madryt – Barcelona do 350 km/h

pzez DamianM

W przypadku powodzenia inicjatywy czas podróży między obiema metropoliami skróci się do poniżej dwóch godzin.

Hiszpańskie Ministerstwo Transportu zainicjowało dwa studia wykonalności mające na celu zwiększenie prędkości eksploatacyjnej na linii dużych prędkości Madryt – Barcelona do 350 km/h. Kontrakt o wartości 2,3 mln euro (z VAT) obejmuje zarówno modernizację prędkościową, jak i projektowanie nowych tras dojazdowych oraz stacji w Madrycie i Barcelonie.

Jedno ze studiów koncentruje się na podniesieniu obecnego pułapu eksploatacyjnego linii wynoszącego 300 km/h do pierwotnej prędkości projektowej wynoszącej 350 km/h. Infrastruktura, zbudowana z wykorzystaniem technologii Aerotraviesa, jest już przystosowana do obsługi tej prędkości. Ministerstwo przewiduje, że modernizacja skróci czas podróży między Madrytem a Barceloną do poniżej dwóch godzin, pod warunkiem ukończenia komplementarnych prac nad połączeniami dojazdowymi w obu miastach.

Studium zbada również możliwości poprawy przepustowości całego korytarza, którym obecnie podróżuje około 15 milionów pasażerów rocznie – w porównaniu z 2,2 miliona w momencie uruchomienia linii. Ma to odpowiedzieć na rosnący popyt, umożliwić skrócenie czasów podróży na całej trasie oraz poprawić elastyczność operacyjną.

Drugie studium oceni wykonalność budowy stacji dużych prędkości w El Prat de Llobregat, oferującej nowe połączenie między linią Madryt – Barcelona a systemem kolei aglomeracyjnej Rodalies, w tym dostęp do lotniska Barcelona-El Prat im. Josepa Tarradellas. Wymagałoby to adaptacji istniejącego punktu mijania pociągów (PAET) na obecnej linii dużych prędkości do Tarragony.

W Madrycie rozważane jest nowe wschodnie połączenie dojazdowe do stacji Chamartín – Clara Campoamor. Projekt zakłada budowę południowej obwodnicy, umożliwiającej pociągom z Andaluzji i korytarza śródziemnomorskiego wjazd do Chamartín bez korzystania z tunelu między dwoma głównymi stacjami obsługującymi ruch dużych prędkości w stolicy. Pozwoliłoby to na alternatywne rozwiązania operacyjne podczas zakłóceń i mogłoby wspierać przyszłe połączenie z linią dużych prędkości Madryt – Valladolid.

W ramach tej rekonfiguracji sieci planowana jest nowa stacja w Parli, na południe od Madrytu. Lokalizacja zostanie połączona z siecią Cercanías i będzie służyć jako przystanek dla pociągów tranzytowych dużych prędkości łączących Andaluzję z Katalonią. Obszar przyległy zamieszkuje ponad 1,2 miliona osób, z potencjalnym rejonem oddziaływania obejmującym 6 milionów mieszkańców w promieniu godziny dojazdu. Projekt ma na celu odciążenie głównych madryckich terminali oraz zapewnienie alternatywnych połączeń w przypadku awarii infrastruktury.

Rozważane jest również nowe bezpośrednie połączenie z Lleidy do Barcelony, omijające zatłoczony odcinek przez Camp de Tarragona. Ułatwiłoby to wprowadzenie dodatkowych połączeń z korytarza śródziemnomorskiego oraz zapewniłoby dostęp do przyszłej stacji La Sagrera w Barcelonie.

Oba studia ocenią alternatywne układy infrastruktury, prognozowany popyt oraz wykonalność społeczno-ekonomiczną. Ostateczne rekomendacje zostaną przedstawione na podstawie analizy porównawczej tych opcji.

Inicjatywy stanowią część rządowej Strategii Zrównoważonej, Bezpiecznej i Połączonej Mobilności 2030, której celem jest rozwiązanie problemu ograniczeń przepustowości, promowanie przesunięcia modalnego oraz realizacja celów środowiskowych i planowania terytorialnego.

Autor: Lubomir Cech
Źródło: railmarket.com
Fot. MITMA

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz