Najstarsza nieprzerwanie czynna wąskotorówka świata w 2024 r. przewiozła 25 308 pasażerów, uruchamiając 514 pociągów. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się wydarzenia specjalne: czerwcowa Industriada oraz październikowe obchody 170-lecia kolei, podczas których stację Bytom Karb Wąskotorowy odwiedziło łącznie blisko 8 tys. osób.
Historyczna kolej w służbie regionu
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, młodsze jedynie od walijskiej Ffestiniog Railway założonej w 1836 r., łączą funkcję atrakcji turystycznej ze służbą, jako środek transportu. Trasa kolejki prowadzi do popularnych atrakcji regionu, w tym Zabytkowej Kopalni Srebra oraz Zalewu Nakło-Chechło. Wzrastającą popularnością cieszą się również Bytom, ceniony za wybitną architekturę, oraz Tarnowskie Góry, znane z historycznego starego miasta i bogatej oferty gastronomicznej.
Wydarzenia specjalne w kalendarzu kolei
Podczas Industriady, która odbyła się 1 czerwca 2024 r., stację Bytom Karb Wąskotorowy odwiedziło około 4 tys. osób, z czego blisko 2 tys. skorzystały z przejazdów pociągami. Atrakcją wydarzenia był jeden z nielicznych czynnych parowozów w kraju – „Ryś”. Obchody 170-lecia kolei, mimo niesprzyjającej pogody przyciągnęły ok. 4 tys. osób, a z przejazdów pociągami skorzystało 1,6 tys. podróżnych.
Modernizacja infrastruktury
W 2024 r. przeprowadzono remont torów przy dawnym kamieniołomie „Bobrowniki” oraz rozpoczęto prace nad przywróceniem historycznego układu torowego stacji. Sekcja automatyki przeprowadziła modernizację urządzeń sterowania ruchem, instalując klasyczne zegary kolejowe i nowe napędy rozjazdów. Zmodernizowano również oświetlenie stacji Bytom Karb Wąskotorowy, co pozwoliło zwiększyć poziom bezpieczeństwa oraz zredukować zużycie energii.
Znaczącą inwestycją była budowa centrum przesiadkowego w Miasteczku Śląskim – jedynego miejsca w Polsce, gdzie stacja kolei wąskotorowej jest zintegrowana ze stacją kolei normalnotorowej, dworcem autobusowym i nowoczesnymi parkingami. Równolegle prowadzono prace przy modernizacji Magistrali Węglowej, które wymagały koordynacji z codziennym funkcjonowaniem wąskotorówki.
Plany i wyzwania
W związku z trudną sytuacją finansową samorządów część planowanych prac musiała zostać odłożona na przyszłość. Trwa odbudowa jedynego na świecie zachowanego egzemplarza parowozu typu „Bytom” (Tw47), finansowana z dotacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Dzięki współpracy z Ministerstwem Infrastruktury wprowadzono pełny zestaw ulg ustawowych – pasażerowie posiadający uprawnienia do przejazdów ulgowych na kolei normalnotorowej mogą korzystać z tych samych ulg w pociągach kolei wąskotorowej.
Autor: Damian Malesza
Fot. GKW
Sprawdź również: