Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) sukcesywnie przygotowuje Centralną Magistralę Kolejową do prędkości 250 km/h. Inwestycje krajowego zarządcy infrastruktury kolejowej skrócą czas przejazdu pociągiem na trasie z Warszawy w stronę Krakowa, Katowic i Wrocławia. Elementem prac jest szlifowanie szyn oraz rozjazdów, a efektem wygładzenie nierówności na powierzchni szyn, redukcja hałasu oraz zwiększenie komfortu podróży. Wartość zadania współfinansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) to ponad 20 mln zł.
Szlifowanie szyn w torze nr 1 i 2 oraz rozjazdów na całej 224-kilometrowej trasie od Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia jest elementem dostosowania CMK do najwyższych prędkości na polskiej sieci kolejowej.
Zadanie zrealizowane w 2024 r. polegało na wyprofilowaniu szyn i rozjazdów, aby uzyskać parametry wymagane dla kolei dużych prędkości. Podczas prac ruch pociągów na CMK był utrzymany.
Szlifowanie szyn znacząco wpływa na jakość i bezpieczeństwo podróży. W trakcie przejazdu specjalistycznej maszyny torowej usuwane są nierówności i wady na powierzchni szyn, co pozwala pociągom poruszać się płynniej. Usunięcie defektów i nierówności zmniejsza ryzyko awarii, przekładając się bezpośrednio na bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Gładkie szyny redukują hałas generowany przez pociągi, co jest korzystne zarówno dla pasażerów, jak i mieszkańców okolicznych terenów. Ponadto, wyprofilowane szyny zmniejszają zużycie kół, obniżając koszty utrzymania infrastruktury i pojazdów kolejowych.



Coraz bliżej szybszych podróży po CMK
Kluczowym przedsięwzięciem na CMK jest budowa systemu ETCS poziomu 2 na 200-kilometrowym odcinku Szeligi – Zawiercie oraz budowa nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
ETCS to nowoczesny system kontroli jazdy na kolei, który w sposób ciągły nadzoruje prowadzenie pojazdu przez maszynistę, monitorując dopuszczalną prędkość oraz miejsca zatrzymania. Komunikacja pomiędzy pociągiem a systemem przytorowym odbywa się drogą radiową z wykorzystaniem kolejowej sieci telekomunikacyjnej. Jego wdrożenie przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego oraz oszczędności w zużyciu energii poprzez poprawę przepustowości i płynności przejazdu pociągów.
W ramach prac zabudowane zostaną m.in. nowe komputerowe urządzenia zabezpieczające ruch kolejowy (m.in. samoczynna blokada liniowa), które zapewnią bezpieczne podróże większej liczbie pociągów znajdujących się w tym samym czasie na danym szlaku. Urządzenia stacyjne będą dostosowane do współpracy z systemem ETCS poziomu 2. i zapewnią wymagany poziom bezpieczeństwa dla szybkich pociągów.
Po wykonaniu wszystkich niezbędnych prac, uruchomieniu systemów ERTMS/GSM-R oraz ERTMS/ETCS poziomu 2, a także przeprowadzeniu procesu certyfikacji i uzyskaniu zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji całej linii CMK, będzie możliwy przejazd pociągów z prędkością do 250 km/h.
Centralna Magistrala Kolejowa zapewnia połączenia między Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem. Jest ważna również w ruchu regionalnym dla mieszkańców województw: mazowieckiego, łódzkiego, świętokrzyskiego oraz śląskiego.
Źródło: PKP PLK
Fot. PKP PLK
Sprawdź również: