PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły największy w swojej historii przetarg, którego wartość szacuje się na około 6 miliardów złotych. Inwestycja dotyczy modernizacji 100-kilometrowego odcinka linii kolejowej Białystok–Ełk, będącego częścią międzynarodowego korytarza transportowego Rail Baltica.
Minister infrastruktury, Dariusz Klimczak, podczas konferencji prasowej na zmodernizowanej stacji w Białymstoku, podkreślił znaczenie tego projektu dla polskiej infrastruktury kolejowej. Przebudowana linia umożliwi pociągom osiąganie prędkości do 200 km/h, co skróci czas przejazdu między Białymstokiem a Ełkiem do 55 minut, czyli o około pół godziny w porównaniu z obecnym czasem podróży.
Wartość tego przetargu to ok. 6 mld zł. Dotychczas jeszcze tego typu wielkości modernizacja nie występowała w historii modernizacji linii kolejowych – podkreślił minister infrastruktury.
W ramach ogłaszanego przetargu po raz pierwszy z postępowania zostaną wykluczeni wykonawcy, którzy mają siedzibę poza Unią Europejską, Europejskim Obszarem Gospodarczym oraz podmioty z państw, które nie są objęte porozumieniem o zamówieniach rządowych w ramach Światowej Organizacji Handlu WTO. Jest to reakcja na niedawno ogłoszony wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej TSUE.
Inwestycja poprawi warunki podróżowania – nowe perony zyskają taki sam standard, jak na przebudowanym odcinku Czyżew – Białystok. Dla podróżnych przygotowanych zostanie 6 stacji i 10 przystanków, gdzie powstaną nowoczesne platformy, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Powstaną dwa nowe przystanki: Dziękonie (zamiast przystanku Czechowizna) oraz Ciemnoszyje. Niektóre zmienią swoją lokalizację, aby kolej znalazła się bliżej mieszkańców – tak będzie na stacji Białystok Starosielce oraz przystankach Białystok Bacieczki, Fasty i Borsukówka. Dotychczasowy przystanek Dobrzyniewo Duże zmieniony zostanie w stację, co stworzy dodatkowe możliwości prowadzenia ruchu pociągów.
Przejazdy kolejowo-drogowe w poziomie szyn zostaną zastąpione przez skrzyżowania bezkolizyjne – tunele i wiadukty. PKP PLK zaplanowała budowę 20 wiaduktów drogowych, 12 wiaduktów kolejowych oraz 12 przejść pod torami. Kierowcy nie będą musieli zatrzymywać się przed torami, a pociągi, po zakończeniu wszystkich prac i uruchomieniu systemu ETCS, będą mogły jeździć z prędkością 200 km/h. Poprawią się także warunki transportu towarów – nowa linia i stacje po przebudowie zapewnią możliwość jazdy składów o prędkości do 120 km/h i długości 750 m.
Inwestycja prowadzona jest w ramach projektów:
- Prace na linii kolejowej E 75 (Rail Baltica) na odcinku Białystok – Knyszyn, Prace na linii kolejowej E 75 (Rail Baltica) na odcinku Osowiec – Ełk – dofinansowane przez Unię Europejską z instrumentu CEF „Łącząc Europę”;
- Prace na linii kolejowej E 75 (Rail Baltica) na odcinku Knyszyn – Osowiec – projekt ubiega się o dofinansowanie z instrumentu „Łącząc Europę”.
Fot. PKP PLK
Zobacz również: