Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego rozstrzygnął przetarg na dostawę sześciu fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Najkorzystniejszą ofertę przedstawił poznański producent H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych, który zaoferował dostawę pojazdów za 245 754 000 zł brutto. O wyborze dostawcy zdecydowała cena, ponieważ wszyscy oferenci proponowali jednakowy okres gwarancji.
Na realizację zamówienia samorząd zamierzał przeznaczyć 262 728 003 zł brutto. Oferta FPS okazała się tańsza od zakładanego budżetu, a także od propozycji konkurencyjnych firm, w tym Newagu, który również zmieścił się w przewidzianych środkach finansowych.
Harmonogram dostaw
Nowe pociągi trafią do województwa lubuskiego w latach 2027–2029, zgodnie z określonym harmonogramem:
- dwa pierwsze pojazdy zostaną dostarczone do końca 2027 roku,
- kolejne dwa – do końca 2028 roku,
- ostatnie dwa – do końca 2029 roku.
Realizacja zamówienia ma zakończyć się najpóźniej w IV kwartale 2029 roku.
Wymagania dotyczące nowych EZT-ów
Zakupione pojazdy będą mogły rozwijać prędkość eksploatacyjną do 160 km/h i mieć maksymalnie 80 metrów długości. Ich wnętrze zostanie zaprojektowane w układzie jednoprzestrzennym, z zastosowaniem wiatrołapów przy wejściach.
Fotele zostaną rozmieszczone w układzie 2+2 w konfiguracji naprzeciwległej. Pociągi będą wyposażone w co najmniej jedną toaletę z systemem zamkniętym, w tym przystosowaną dla osób z niepełnosprawnościami. Komfort pasażerów poprawi dostęp do bezprzewodowego Internetu.
W pojazdach znajdą się również systemy monitoringu, informacji pasażerskiej, zliczania podróżnych oraz emisji reklam.
Szkolenie pracowników
W ramach umowy wykonawca zobowiązał się do przeszkolenia maksymalnie 20 pracowników w zakresie obsługi technicznej i eksploatacyjnej pojazdów. Szkolenie obejmie znajomość budowy EZT-ów, przeglądów technicznych oraz diagnostyki serwisowej przy wykorzystaniu dedykowanego oprogramowania.
Fot. Paweł Wańczko/Lubuskie.pl – zdjęcie poglądowe