Województwo Lubelskie podpisało 7 października 2025 r. umowę z poznańską spółką H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych na dostawę czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Wartość kontraktu wynosi ponad 194 mln zł, z czego 116 mln zł pochodzi z funduszy unijnych, a 78 mln zł to wkład samorządu. Nowe pojazdy mają wzmocnić regionalny transport kolejowy, którym w 2024 r. podróżowało ponad 3,1 mln pasażerów.
Cztery nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne to tabor, który nie zastąpi dotychczasowych jednostek, lecz rozszerzy naszą ofertę przewozową, umożliwiając sprawną komunikację zarówno w obrębie województwa, jak i w połączeniach z sąsiednimi regionami – mazowieckim i podkarpackim. Transport kolejowy ma tę przewagę, że jest niskoemisyjny, ekologiczny i bezpieczny, dlatego tak nam zależy na zmianie myślenia o kolei regionalnej i zachęceniu mieszkańców województwa do wybierania tego sposobu lokomocji – wskazywał Jarosław Stawiarski, marszałek woj. lubelskiego.
O pociągach dla woj. lubelskiego
Energooszczędne zespoły napędowe pozwolą na jazdę z prędkością do 160 km/h. Według zapewnień producenta konstrukcja przewiduje żywotność minimum 30 lat, a technologia wykonania poszycia ma wykluczać proces korodowania. Pneumatyczny układ hamulcowy z możliwością hamowania elektrodynamicznego zapewni bezpieczne zatrzymanie w każdych warunkach atmosferycznych. Nowe pojazdy dla Lubelszczyzny będą interoperacyjne, co umożliwi ich wykorzystanie na różnych liniach bez ograniczeń technicznych.
Komfort dla wszystkich pasażerów
Każdy pojazd dysponuje 176 miejscami siedzącymi przy pojemności przekraczającej 700 osób. Bezprzedziałowe wnętrze drugiej klasy oferuje niską podłogę na 70% długości przestrzeni pasażerskiej, co ułatwi dostęp osobom starszym i z ograniczoną mobilnością. Rampy, pochylnie i specjalne miejsca zapewnią wygodę osobom z niepełnosprawnościami.
Wyposażenie obejmuje klimatyzację działającą w zakresie od -25°C do +35°C, pełny monitoring, system informacji pasażerskiej, zamknięty układ toalet, przestrzeń dla rowerzystów, gniazdka, ładowarki USB oraz dostęp do Wi-Fi. Szacuje się, że rocznie z nowych EZT skorzysta niemal 340 tys. pasażerów.
Umowa z Województwem Lubelskim jest kolejnym krokiem naszej firmy w rozwoju portfolio produktowego o pojazdy trakcyjne z rodziny nowych EZT. Pojazdy zaprojektowane będą przede wszystkim z myślą o wysokim komforcie podróżowania, niezawodności, a także o łatwej ich obsłudze i eksploatacji. Lubelskie otrzyma pojazdy o długości maksymalnie 82 m, z których każdy pomieści minimum 176 pasażerów na miejscach siedzących. Pojazdy będą wyposażone m.in. w miejsca na rowery, klimatyzację, Wi-Fi, system informacji pasażerskiej oraz udogodnienia dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się (w tym dla osób niepełnosprawnych) oraz dwie toalety. Dostarczone przez nas pojazdy charakteryzować się będą dodatkową funkcjonalnością, poprzez możliwość rekonfiguracji układu i liczby stałych miejsc siedzących, w celu zwiększenia możliwości przewozu dodatkowych 8 rowerów. Jestem przekonany, że nowy tabor to kolejny krok rozwoju ekologicznego i nowoczesnego transportu w regionie – powiedział Łukasz Szaranek, dyrektor sprzedaży pojazdów trakcyjnych w FPS.
Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach projektu „Zakup nowoczesnego bezemisyjnego taboru kolejowego wyposażonego w urządzenia pokładowe ERTMS” z programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Realizacja zamówienia potrwa do 31 grudnia 2029 r.
W maju br. producent z Poznania podpisał umowę na dostawę sześciu pociągów elektrycznych dla woj. lubuskiego za 245 mln zł.
Konsekwentna rozbudowa floty
Inwestycja stanowi kontynuację działań samorządu lubelskiego na rzecz modernizacji transportu regionalnego. Województwo obecnie eksploatuje 14 EZT-ów: pięć serii EN57AL (zmodernizowane EN57) oraz dziewięć serii EN98A Impuls 2 produkcji Newag, dostarczonych w 2021 r. Flota obejmuje także 13 pojazdów spalinowych.



Fot. Łukasz Frączek via UMWL
Zobacz również: