Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu (BMDV) oraz Deutsche Bahn (DB) wspólnie kontynuują planowanie Digital Rail Germany. Istniejąca umowa finansowa zostanie zwiększona z około 1,7 mld do około 2,7 mld euro. Ponadto DB otrzymało od rządu federalnego zobowiązanie do dalszego finansowania planowania kilku projektów z tzw. pakietu startowego.
W dalszej perspektywie wszystkie linie i węzły kolejowe mają zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS) i cyfrowe blokady, a stara technologia ma zostać całkowicie wymieniona. Cel modernizacji: więcej miejsca dla pociągów, lepsza punktualność i mniej zakłóceń. W przyszłości DB będzie w stanie całkowicie zreorganizować operacje na sieci kolejowej i stworzyć do 35 procent większą przepustowość.
„Aby osiągnąć nasze cele klimatyczne, potrzebujemy szybko zwiększyć przepustowość na kolei. Chcemy, aby kolej stała się neutralnym dla klimatu kręgosłupem naszego systemu transportowego. Oprócz remontów, budowania nowych obiektów i rozbudowy, cyfryzacja jest kluczowym elementem budowy.” – powiedział minister federalny Volker Wissing.
Dyrektor DB Infrastructure Berthold Huber: „Biorąc pod uwagę rosnące natężenie ruchu, potrzebujemy większej prędkości, aby nasza sieć kolejowa stała się bardziej wydajna i mocna. W perspektywie średnio i długoterminowej koncentrujemy się na projektach rozbudowy i nowej budowy, a także na generalnym remoncie ważnych korytarzy. Decydującym czynnikiem jest jednak cyfryzacja infrastruktury. Ponieważ dzięki cyfrowej eksploatacji kolei w przyszłości możemy wprowadzić więcej pociągów na przyjazną dla klimatu kolej bez kosztownej i skomplikowanej budowy nowych torów. Dlatego też porozumienia zawarte wspólnie z rządem federalnym zdecydowanie przyspieszą Digital Rail Germany.”
Udostępnione teraz środki popłyną między innymi na modernizację i cyfryzację infrastruktury na korytarzu towarowym Ren-Alpy. Magistrala prowadząca z holenderskich portów Morza Północnego do Włoch ma zostać wyposażona w europejski system zarządzania ruchem kolejowym ERTMS (European Rail Traffic Management System). System ten w znacznym stopniu przyczynia się do ułatwienia transgranicznego ruchu pociągów w Europie. Dotychczas lokomotywy i zespoły trakcyjne musiały być wyposażone w wiele różnych krajowych systemów bezpieczeństwa. Dzięki ERTMS w przyszłości nie będzie to już konieczne.
Ponadto DB może rozpocząć dalsze planowanie korytarza skandynawsko-śródziemnomorskiego, przeznaczając na ten cel około 307 mln euro. Ten europejski korytarz, ważny również dla transportu towarowego, ma być w pełni wyposażony w ETCS między Danią a Austrią do końca 2030 roku. Łącznie chodzi o 4 500 kilometrów torów.
Źródło: railmarket.com
Autor: Karel Novak
Fot. deutschebahn.com