Sektorkolejowy » Dodatkowy miliard euro dla korytarza transportowego Ren-Alpy

Dodatkowy miliard euro dla korytarza transportowego Ren-Alpy

pzez Damian

Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu (BMDV) oraz Deutsche Bahn (DB) wspólnie kontynuują planowanie Digital Rail Germany. Istniejąca umowa finansowa zostanie zwiększona z około 1,7 mld do około 2,7 mld euro. Ponadto DB otrzymało od rządu federalnego zobowiązanie do dalszego finansowania planowania kilku projektów z tzw. pakietu startowego.

W dalszej perspektywie wszystkie linie i węzły kolejowe mają zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS) i cyfrowe blokady, a stara technologia ma zostać całkowicie wymieniona. Cel modernizacji: więcej miejsca dla pociągów, lepsza punktualność i mniej zakłóceń. W przyszłości DB będzie w stanie całkowicie zreorganizować operacje na sieci kolejowej i stworzyć do 35 procent większą przepustowość.

Źródło: Sojusz Międzyregionalny na rzecz Korytarza Ren-Alpy EGTC

„Aby osiągnąć nasze cele klimatyczne, potrzebujemy szybko zwiększyć przepustowość na kolei. Chcemy, aby kolej stała się neutralnym dla klimatu kręgosłupem naszego systemu transportowego. Oprócz remontów, budowania nowych obiektów i rozbudowy, cyfryzacja jest kluczowym elementem budowy.” – powiedział minister federalny Volker Wissing.

Dyrektor DB Infrastructure Berthold Huber: „Biorąc pod uwagę rosnące natężenie ruchu, potrzebujemy większej prędkości, aby nasza sieć kolejowa stała się bardziej wydajna i mocna. W perspektywie średnio i długoterminowej koncentrujemy się na projektach rozbudowy i nowej budowy, a także na generalnym remoncie ważnych korytarzy. Decydującym czynnikiem jest jednak cyfryzacja infrastruktury. Ponieważ dzięki cyfrowej eksploatacji kolei w przyszłości możemy wprowadzić więcej pociągów na przyjazną dla klimatu kolej bez kosztownej i skomplikowanej budowy nowych torów. Dlatego też porozumienia zawarte wspólnie z rządem federalnym zdecydowanie przyspieszą Digital Rail Germany.”

Udostępnione teraz środki popłyną między innymi na modernizację i cyfryzację infrastruktury na korytarzu towarowym Ren-Alpy. Magistrala prowadząca z holenderskich portów Morza Północnego do Włoch ma zostać wyposażona w europejski system zarządzania ruchem kolejowym ERTMS (European Rail Traffic Management System). System ten w znacznym stopniu przyczynia się do ułatwienia transgranicznego ruchu pociągów w Europie. Dotychczas lokomotywy i zespoły trakcyjne musiały być wyposażone w wiele różnych krajowych systemów bezpieczeństwa. Dzięki ERTMS w przyszłości nie będzie to już konieczne.

Ponadto DB może rozpocząć dalsze planowanie korytarza skandynawsko-śródziemnomorskiego, przeznaczając na ten cel około 307 mln euro. Ten europejski korytarz, ważny również dla transportu towarowego, ma być w pełni wyposażony w ETCS między Danią a Austrią do końca 2030 roku. Łącznie chodzi o 4 500 kilometrów torów.

Źródło: railmarket.com
Autor: Karel Novak
Fot. deutschebahn.com

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz