Sektorkolejowy » DB: Drezno – Praga w godzinę

DB: Drezno – Praga w godzinę

pzez Damian

Najdłuższy tunel kolejowy w Niemczech ma powstać we wschodnich Rudawach i znacznie skrócić czas podróży między Dreznem a Pragą.

Po przeanalizowaniu różnych wariantów nowej linii, Deutsche Bahn ogłosiło, że preferowana jest budowa pojedynczego tunelu o długości około 30 km między Heidenau po stronie niemieckiej a Usti nad Łabą po stronie czeskiej. Opcja budowy pełnego tunelu jest najlepszym rozwiązaniem z punktu widzenia ochrony środowiska, technicznego i ekonomicznego.

Plany zakładają budowę dwóch równoległych tuneli przez wschodnie Rudawy. Każdy tunel będzie jednotorowy i będzie wykorzystywany zarówno przez pociągi pasażerskie, jak i towarowe. Po stronie niemieckiej budowa nowego tunelu obejmuje również modernizację linii między Dreznem a Heidenau. Powstanie około 46 kilometrów nowych torów, nowoczesna technologia kontroli i bezpieczeństwa oraz nowe magazyny pociągów. Jednak pasażerowie kolei będą musieli poczekać co najmniej kolejne dwie dekady, zanim pierwszy pociąg przejedzie przez tunel. Zgodnie z obecnymi prognozami, Deutsche Bahn zamierza rozpocząć budowę około 2032 roku, a okres budowy wyniesie około 12 lat.

Trasa Drezno-Praga jest częścią europejskiego korytarza kolejowego z niemieckich portów Morza Północnego i Bałtyckiego przez południowo-wschodnią Europę do Stambułu i Aten. 

Z tego powodu nowy projekt budowlany ma znaczenie międzynarodowe. Istniejąca trasa przez dolinę Łaby osiąga granice swojej przepustowości. Nowa linia zapewni alternatywę odporną na powodzie i skróci czas podróży. Pasażerowie będą mogli podróżować z Drezna do stolicy Czech w około godzinę. Obecnie podróż trwa zwykle niecałe dwie i pół godziny.

Autor: Karel Novak
Źródło: railmarket.com
Fot. Deutsche Bahn AG / Wolfgang Klee

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz