Pewnie wielu z Was podróżuje pociągiem każdego dnia i to z różnych powodów. Co za tym idzie, przemierzacie drogi kolejowe, mijacie stacje, wskaźniki i znaki kolejowe. Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, co one właściwie oznaczają? A może czym różni się tor numer jeden od toru pierwszego? Nie? Cóż, to chyba dobry moment, aby rozwiać wszelkie wątpliwości. W dzisiejszym artykule skupimy się właśnie na zasadach numeracji torów na stacji. Poznajcie je.
Tor numer jeden i tor pierwszy – jaka jest różnica?
Dobre pytanie. Wydawać by się mogło, że oba pojęcia oznaczają to samo. Cóż, nie można być w większym błędzie, przecież na kolei nic nie można pozostawić przypadkowi. Oba określenia są używane w konkretnych sytuacjach. Okazuje się, że liczebnikami głównymi (tzn. jeden, dwa, trzy) opisuje się tory szlakowe. Z kolei liczebnikami porządkowymi (m.in. pierwszy, drugi, trzeci) określa się tory stacyjne. Właśnie z tego powodu, usłyszycie zapowiedzi pociągów jedynie w formie „pociąg z … wjedzie na tor drugi, przy peronie pierwszym”. Niestety, komunikatu „pociąg z … wjedzie na tor numer dwa” nigdy nie usłyszycie. W tym miejscu, pewnie wielu z Was zastania się, jakie są zasady numeracji torów na stacji? A może dlaczego przy jednym peronie jest tor pierwszy i trzeci, a przy kolejnym drugi i czwarty, zgadza się? Wynika to bezpośrednio z numeracji torów szlakowych.
Numeracja torów szlakowych
Na szlaku dwutorowym, czyli bezpośrednio patrząc od początku linii kolejowej, tor prawy jest torem numer 1, a tor lewy – torem numer 2. Właśnie w taki sposób, tor będący przedłużeniem toru szlakowego numer 1 na stacji, automatycznie zostaje torem pierwszym, a przedłużenie toru szlakowego nr 2, zostaje oczywiście torem drugim. W obrębie stacji tory będące przedłużeniem torów szlakowych noszą nazwę torów głównych zasadniczych oraz torów głównych dodatkowych. Stosunkowo często stacje mają poza nimi jeszcze inne tory. Jak się nazywają? Tory boczne, a także tory specjalnego przeznaczenia.
Nie odbiegając od tematu, wracamy do numeracji torów szlakowych. I tak, tory stacyjne znajdujące się po prawej stronie pierwszego toru głównego zasadniczego, mają numerację nieparzystą. Z kolei tory stacyjne po swojej lewej stronie mają numerację parzystą. Właśnie z tego powodu, przy peronach najczęściej spotykacie wyłącznie tory parzyste lub tory nieparzyste.
Numeracja torów stacyjnych po kolei
Jak to w życiu bywa, istnieją odstępstwa od powyższej reguły numeracji torów szlakowych. Na stacjach, w których zbiega się kilka linii kolejowych, nie lada wyzwaniem byłoby wytypowanie „najgłówniejszego” toru głównego zasadniczego. Właśnie w takich sytuacjach, numeruje się tory stacyjne po kolei. Przykładów nie trzeba szukać daleko. W Gliwicach, pomiędzy torami linii kolejowej 137 Katowice – Legnica, wprowadzone są tory linii kolejowej 147 Zabrze Biskupice – Gliwice.
Źródło: Koleje Śląskie