Sektorkolejowy » CPK: drugi przetarg na prace przy budowie tunelu pod Łodzią

CPK: drugi przetarg na prace przy budowie tunelu pod Łodzią

pzez Damian

Centralny Port Komunikacyjny ogłosił drugi z przetargów budowlanych na budowę w Łodzi ponad 4-kilometrowego tunelu Kolei Dużych Prędkości, który będzie częścią linii Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław. Prace mają ruszyć w tym roku na zachód od stacji Łódź Fabryczna.

Informację o ogłoszonym przetargu przekazał rzecznik CPK Konrad Majszyk. „Tunel Kolei Dużych Prędkości w Łodzi o długości ponad 4 kilometrów będzie częścią linii Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław. Prace ruszą w tym roku na zachód od stacji Łódź Fabryczna. Oferty można składać do 5 kwietnia” – podał.

Budowa tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi została podzielona na trzy części. W ramach pierwszej wykonane będą prace przygotowawcze przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury. To bezpośrednio pod nim – po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna – będzie rozpoczynał się tunel. Drugim etapem będzie budowa komór dla automatycznej tarczy drążącej TBM: startowej (na Retkini) i wydobywczej (w sąsiedztwie ŁDK), a trzecim – drążenie właściwego tunelu kolejowego CPK.

Radosław Kantak z zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych podkreślił, że budowa tunelu pod Łodzią to najbardziej zaawansowany projekt kolejowy spółki.

Przygotowania do budowy przebiegają zgodnie z planem, nie zwalniamy tempa. Mamy zarówno projekt budowlany, jak też pakiet decyzji środowiskowych i lokalizacyjnych. Dla pierwszego etapu budowy, czyli wzmocnienia fundamentów ŁDK posiadamy też pozwolenie na budowę, a w ciągu najbliższych dni planujemy otworzyć oferty w przetargu na podbicie fundamentów ŁDK. W tym roku rozpoczniemy roboty przy budowie tunelu – wyjaśnił Konrad Majszyk.

W tym tygodniu spółka CPK ogłosiła przetarg na etap drugi, czyli wykonanie komory startowej i odbiorczej (nazywane od swojej lokalizacji odpowiednio: Retkinia i Fabryczna). Postępowanie prowadzone jest w trybie projektuj i buduj.

Jak wyjaśniono w komunikacie, projektowana na południowo-zachodnim końcu tunelu komora Retkinia będzie pełniła funkcję szybu startowego dla TBM, czyli maszyny drążącej tunel, a docelowo będzie obiektem technicznym mieszczącym m.in. miejsce do ewakuacji, pomieszczenia techniczne i ewakuacyjne klatki schodowe. Natomiast komora Fabryczna będzie szybem demontażowym dla tarczy TBM i komorą rozjazdową.

Tunel będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim dla Kolei Dużych Prędkości (KDP). W Łodzi szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia.

Źródło: PAP/lodz.tvp.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz