Konsultacje publiczne Horyzontalnego Rozkładu Jazdy wkraczają w końcową fazę. Zbieranie wniosków rozpoczęło się w sierpniu br. i do tej pory od mieszkańców, samorządowców oraz organizacji społecznych i branżowych wpłynęło ich do spółki CPK ponad 420. Możliwość zgłaszania propozycji zakończy się 13 października br. To znaczy, że jeszcze przez 2 tygodnie każdy zainteresowany może mieć wpływ na kształt wdrażanej w przyszłości siatki połączeń w ruchu dalekobieżnym.
Horyzontalny Rozkład Jazdy jest koncepcją pasażerskich połączeń kolejowych opartych na stałych liniach komunikacyjnych tworzących cykliczny i przejrzysty rozkład jazdy. Pozwoli wyznaczać, o której godzinie pociąg powinien pojawiać się na danej stacji, aby zapewnić wygodne przesiadki i budować efektywny system połączeń.
Do konsultacji publicznych założeń ofertowych dla Horyzontalnego Rozkładu Jazdy na rozkład 2034/2035 zaproszeni są wszyscy mieszkańcy Polski, jednostki samorządu terytorialnego, organizacje społeczne, eksperckie i branżowe, a także środowisko naukowo-techniczne. To ważne, ponieważ połączenia kolejowe zdefiniowane w HRJ mają zapewnić dostęp do systemu kolei dalekobieżnej z każdego powiatu bezpośrednio pociągiem dalekobieżnym albo skomunikowanym z nim pociągiem regionalnym lub autobusem.
Celem konsultacji jest wypracowanie siatki połączeń przyjaznej dla pasażera, opartej na prognozach ruchu osób i analizach przepustowości infrastruktury kolejowej. Stworzenie takiego systemu wymaga wsparcia i uwag także ze strony m.in. organizatorów transportu oraz potencjalnych przewoźników.
Wdrożenie Horyzontalnego Rozkładu Jazdy jest również niezbędne z powodu liberalizacji rynku przewozów dalekobieżnych, która zacznie obowiązywać od 2030 r. Wynika ona ze zobowiązań unijnych. Pociągi Kolei Dużych Prędkości podobnie jak w innych krajach europejskich będą więc funkcjonowały jako połączenia komercyjne, czyli uruchamiane decyzją danego przewoźnika kolejowego. Ostateczny kształt tras, liczba postojów i prędkość maksymalna będą zależały od poszczególnych przewoźników. Dla pasażerów ma się to wiązać ze spadkiem cen biletów oraz poprawą oferty przewozowej. Przypomnijmy, że każdy rozwinięty kolejowo kraj w Europie posiada odpowiednik HRJ lub jego elementy (np. Czechy, Niemcy, Austria, Szwajcaria, Holandia).
Założenie jest takie, aby bazą dla komunikacji dalekobieżnej były powiaty, pomiędzy którymi system powinien umożliwiać swobodne podróże transportem zbiorowym.
Wnioski zebrane podczas konsultacji publicznych zostaną przeanalizowane przez odpowiedni zespół, a z konsultacji powstanie raport podsumowujący, który będzie opublikowany na stronie internetowej. Na obecnym etapie projektu produktami przedstawianymi do konsultacji publicznych są schemat linii komunikacyjnych wraz z ich częstotliwościami oraz założenia dotyczące postojów handlowych dla rozkładu jazdy 2034/2035 (horyzont 2035). Kolejne horyzonty HRJ z okresu grudzień 2030 – grudzień 2040 będą przedstawiane później. W pierwszej kolejności konsultacjom poddano horyzont 2035, ponieważ jest on najbardziej reprezentatywny, a założenia infrastrukturalne dla tego okresu są ustabilizowane.
Uwagi i opinie można zgłaszać do 13 października za pomocą formularza internetowego na stronie www.hrj.gov.pl.
Źródło: CPK
Fot: Dominika Szpakowska