W III kw. roku 2024/25 (od 1 października do 31 grudnia) Alstom odnotował zamówienia o wartości blisko 4,3 mld euro. Z kolei przychody całej Grupy w tym okresie osiągnęły poziom 4,7 mld euro, przy produkcji taboru kolejowego na poziomie niemal 1,1 tys. jednostek.
- w trzecim kw. Alstom zarejestrował zamówienia o wartości 4,26 mld euro, w porównaniu do 5,45 mld euro w analogicznym okresie ub. r. finansowego
- zamówienia w segmentach usług i sygnalizacji stanowiły 65% całkowitego wolumenu zamówień w trzecim kwartale oraz 58% w ujęciu dziewięciomiesięcznym
- portfel zamówień na dzień 31 grudnia 2024 r. ukształtował się na poziomie 94,7 mld euro.
Wyniki zamówień w III kw. pokazują, że Alstom aktywnie równoważy strukturę swojego portfela zamówień w sprzyjającym otoczeniu rynku kolejowego, dysponując solidnym zapleczem możliwości. Nasze operacje w zakresie sygnalizacji oraz usług wykazują dobrą dynamikę, podczas gdy segment taboru kolejowego nadal zmaga się z wyzwaniami dotyczącymi łańcucha dostaw – powiedział Henri Poupart-Lafarge, dyrektor generalny Alstom.
Alstom w Europie oraz Amerykach
W ujęciu regionalnym Europa odpowiada za 64% całkowitego wolumenu zamówień Grupy w III kw. Alstom otrzymał nowe zamówienia od dwóch nieujawnionych klientów europejskich o łącznej wartości 760 mln euro. Pierwsze – o wartości blisko 500 mln euro dotyczy dostaw materiałów i komponentów dla floty Alstom przez następne 23 lata. Drugie warte prawie 260 mln euro obejmuje kompleksową umowę na usługi utrzymania floty pociągów regionalnych przez okres przez 9 lat, włączając obsługę techniczną pierwszego poziomu oraz modernizację półokresową.
W Amerykach Alstom uzyskał kontrakt od Southern California Regional Rail Authority (Metrolink) na eksploatację, serwisowanie i utrzymanie ich regionalnego systemu kolei pasażerskiej. Wartość kontraktu wynosi blisko 515 mln dolarów (490 mln euro) – będzie on realizowany od 1 stycznia 2025 r. do 30 czerwca 2030 r., zatrudniając ponad 400 pracowników w Południowej Kalifornii. Umowa przewiduje możliwość przedłużenia jej o dodatkowe 3 lata.
Alstom odnowił również kontrakt z Denver International Airport na eksploatację i utrzymanie systemu Innovia Automated People Mover (APM) przez okres siedmiu lat. Nowa umowa opiewa na kwotę 218 mln euro.
Perspektywy dla światowego giganta
Prognozy spółki na rok finansowy 2024/25 pozostają optymistyczne, z oczekiwanym wskaźnikiem book-to-bill powyżej 1, co sygnalizuje utrzymujący się popyt (parametr ekonomiczny stosowany do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstwa oraz prognozy przyszłych trendów biznesowych, przedstawia stosunek wartości nowych zamówień do zrealizowanej sprzedaży – przyp. red.).
Organiczny wzrost sprzedaży prognozowany jest na poziomie blisko 5%, odzwierciedlając stabilną ekspansję. Przewiduje się, że skorygowana marża EBIT (aEBIT) osiągnie ok. 6,5%, natomiast wolne przepływy pieniężne mają wynieść od 300 do 500 mln euro, co podkreśla solidną pozycję finansową i efektywność operacyjną przedsiębiorstwa.
Autor: Karel Novak
Źródło: railmarket.com
Fot. SektorKolejowy
Sprawdź również: