Polskie Koleje Państwowe (PKP SA) zakończyły modernizację zabytkowego dworca w Trzemesznie. Obiekt wybudowany w 1872 r. odzyskał historyczny charakter i został przystosowany do potrzeb współczesnych podróżnych. Wartość inwestycji wyniosła 12,1 mln zł brutto – przedsięwzięcie dofinansowano ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Przebudowę dokończyła firma NOVA TERM Budownictwo z Piły.
Przywrócony blask XIX-wiecznej architektury
Renowacji poddano ceglaną elewację budynku wraz z detalami architektonicznymi, a stolarkę okienną i drzwiową odtworzono według historycznych wzorów. Zakres robót obejmował również wzmocnienie fundamentów, wymianę stropów oraz przebudowę konstrukcji i poszycia dachu.
Rewitalizacja objęła także otoczenie obiektu – ułożono nowe nawierzchnie chodników, wybudowano schody i pochylnie, uporządkowano zieleń. Pojawiły się ławki, kosze, stojaki rowerowe oraz nowe oświetlenie zewnętrzne.
Dbamy o to, aby zwiększać jakość obsługi pasażerów na dworcach PKP, by doświadczenia klientów były jak najlepsze niezależnie od tego, czy korzystają z dworców w największych miastach kraju, czy obiektów w mniejszych miejscowościach, takich jak Trzemeszno. Dzięki przebudowie XIX-wieczny dworzec kolejowy nie tylko odzyskał swój historyczny wygląd, ale jest także nowoczesną i komfortową przestrzenią obsługi podróżnych – powiedział Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP SA.
Nowoczesna przestrzeń dla podróżnych
Wnętrze dworca zaaranżowano od nowa. Klimatyzowana poczekalnia wyposażona została w ławki, gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice informacyjne oraz system głosowych komunikatów. Podróżni mają do dyspozycji także kasę biletową, toalety i strefę dla rodzin z dziećmi. Na parterze i piętrze zlokalizowano 3 lokale komercyjne – w jednym z nich, już wynajętym, powstanie sala zabaw dla dzieci „Kolej na zabawę”, 2 pozostałe czekają na najemców.
Obiekt w pełni dostosowano do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Zamontowano oznaczenia w alfabecie Braille’a, tablice dotykowe z planem dworca oraz ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych i niedowidzących. Ponadto budynek wyposażono w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, inteligentne systemy zarządzania, energooszczędne oświetlenie z automatyką sterującą oraz panele fotowoltaiczne.
Stacja zlokalizowana przy linii kolejowej nr 353 Poznań – Skandawa obsługuje pociągi POLREGIO i Kolei Wielkopolskich. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w 2024 r. korzystało z niej do 700 pasażerów dziennie przy średnio 24 zatrzymaniach pociągów na dobę.








Fot. PKP SA
Zobacz również: