Maj 2024 r. to kolejny rekordowy miesiąc pod względem liczby pasażerów– pociągami podróżowało prawie 36,7 mln osób. W przewozach towarowych masa przewiezionych ładunków wyniosła 18,7 mln ton – nieznacznie więcej niż przed rokiem. Praca przewozowa wzrosła zarówno w przewozach pasażerskich, jak i towarowych.
Przewozy pasażerskie
W maju pociągami podróżowało prawie 36,7 mln pasażerów. W porównaniu z majem 2023 r. to wzrost o 4,4 mln osób (+13,5%). To zarazem najwyższy miesięczny wynik uzyskany w statystykach UTK od 2012 r. Wykonana w maju w przewozach pasażerskich praca przewozowa przekroczyła wartość 2,5 mld pasażerokilometrów, co jest poziomem wyższym o prawie 0,4 mld pasażerokilometrów (+18,5%) niż w maju 2023 r. W odniesieniu do pracy eksploatacyjnej, która ukształtowała się na poziomie ponad 17 mln pociągokilometrów, był to wzrost o 1,1 mln pociągokilometrów (+7,1%). Średnia odległość, jaką pasażer kolei pokonał w maju tego roku, wyniosła ponad 69 km – o prawie 3 km więcej niż w maju 2023 r.
W maju 2024 r., w porównaniu do kwietnia, liczba pasażerów wzrosła o prawie 2,2 mln (+6,3%), wartość pracy przewozowej była wyższa o prawie 0,3 mld pasażerokilometrów (+13,1%), a pracy eksploatacyjnej o prawie 0,4 mln pociagokilometrów (+2,1%). Średnia odległość przejazdu pasażera była o ponad 4 km dłuższa niż w kwietniu 2024 r.
W miesiącach styczeń – maj 2024 r. z usług kolei skorzystało prawie 167,7 mln osób, zrealizowana przez pociągi pasażerskie praca przewozowa osiągnęła wartość prawie 10,9 mld pasażerokilometrów, a praca eksploatacyjna wyniosła prawie 84,1 mln pociągokilometrów. W zestawieniu z analogicznym okresem zeszłego roku liczba pasażerów była wyższa o ponad 17,2 mln osób (+11,5%), wartość pracy przewozowej wzrosła o ponad 1,2 mld pasażerokilometrów (+12,8%), a eksploatacyjnej o 6,3 mln pociągokilometrów (+8,1%) w stosunku do danych z pierwszych pięciu miesięcy 2023 r.
Przewozy towarowe
Maj to po kwietniu drugi miesiąc wzrostu rok do roku przewiezionej koleją masy i zrealizowanej pracy przewozowej. Prawie 18,7 mln ton obsłużonych w ubiegłym miesiącu ładunków oznacza wzrost o 0,1 mln ton (+0,4%) wobec tego samego miesiąca 2023 r. Wykonana w przewozach towarowych praca przewozowa osiągnęła wartość prawie 5,1 mld tonokilometrów, czyli o 0,1 mld tonokilometrów więcej (+2,5%) niż w maju 2023 r. Wartość pracy eksploatacyjnej przekroczyła poziom 6,9 mln pociągokilometrów, co jest nieznacznym spadkiem (o 0,01 mln pociągokilometrów, czyli -0,2%) wobec wyniku z maja 2023 r. Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku w maju wyniosła prawie 273 km – o prawie 6 km więcej niż przed rokiem.
Maj pod względem przewiezionej koleją masy ładunków był nieznacznie słabszy wobec kwietnia. Ogółem przetransportowano o 0,2 mln ton (-1,1%) ładunków mniej. W przypadku pracy przewozowej był to nieznaczny wzrost o 0,02 mld tonokilometrów (+0,4%). Zrealizowana przez pociągi towarowe praca eksploatacyjna była natomiast niższa o 0,01 mln pociągokilometrów (-0,2%) w zestawieniu miesiąc do miesiąca. Średnia odległość transportu 1 tony ładunku w maju była większa o prawie 4 km wobec kwietnia 2024 r.
Od początku tego roku kolej przewiozła 91,7 mln ton ładunków, zrealizowana przez pociągi towarowe praca przewozowa wyniosła ponad 24,2 mld tonokilometrów, a eksploatacyjna osiągnęła wartość ponad 33,7 mln pociągokilometrów. W zestawieniu z miesiącami styczeń – maj 2023 r. masa przewiezionych towarów była niższa o 5,5 mln ton (-5,6%), poziom pracy przewozowej spadł o 1,7 mld tonokilometrów (-6,5%), a eksploatacyjnej o 1,8 mln pociagokilometrów (-5%) w porównaniu do analogicznych pięciu miesięcy w 2023 r.
Źródło: UTK