Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla przebudowy trasy tramwajowej w al. Waszyngtona. W pierwszym kroku wykonawca zaproponuje kilka wariantów układu komunikacyjnego. W każdym z nich projektanci będą musieli zagwarantować zachowanie szpalerów drzew, które są charakterystycznym elementem tej arterii.
Aleja Waszyngtona – z nietypowym układem torowiska, powstałym w latach 40. XX w. – odstaje od współczesnych standardów i oczekiwań w zakresie bezpieczeństwa ruchu oraz komfortu podróżowania. Przeprowadzony w ubiegłym roku punktowy remont naprawił tylko kilka fragmentów tej arterii, które były w najgorszym stanie, m.in. skrzyżowania z ul. Międzynarodową i Kinową. Na pozostałych odcinkach potrzebna jest kompleksowa modernizacja i dostosowanie infrastruktury do aktualnie obowiązujących norm i przepisów budowlanych, w tym dotyczących zachowania odpowiedniej skrajni drogowej.
Z poszanowaniem zieleni
Projektowaniem nowych rozwiązań zajmie się firma Databout. Wartość podpisanej umowy to ponad 3,6 mln zł brutto. Projektanci mają za zadanie przygotować dokumentację całego, ponad 2-kilometrowego odcinka torów pomiędzy rondem Waszyngtona a rondem Wiatraczna. W sumie to ok. 4400 metrów toru pojedynczego.
W pierwszym etapie projektanci przeanalizują i porównają sześć wariantów przebudowy, różniących się m.in. usytuowaniem torowiska i rozwiązaniami w zakresie komunikacji autobusowej. Na podstawie tej analizy wspólnie z jednostkami miejskimi po wakacjach wypracowany zostanie wariant wynikowy, dla którego zostanie opracowana pełna dokumentacja projektowa wraz z uzyskaniem uzgodnień środowiskowych, pozwoleń i innych wymaganych decyzji.
Priorytetem jest ochrona istniejących szpalerów drzew znajdujących się po obu stronach al. Waszyngtona. Inwestor przygotowuje się do tego już od 2023 r. – zlecono wtedy wykonanie ekspertyzy stanu drzew wraz z określeniem zasięgów systemów korzeniowych i opracowaniem planu ich pielęgnacji. Zalecenia tej ekspertyzy będą uwzględniane na każdym etapie realizacji projektu.
Koordynacja z innymi inwestycjami
Prace projektowe zakończą się w 2028 r. W tym czasie wykonawca musi pozyskać wszelkie niezbędne uzgodnienia, decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, zgody wodnoprawne oraz ostateczne pozwolenie na budowę.
Przebudowa trasy w al. Waszyngtona ma być możliwa w latach 2028-30. Termin ten jest zależny od zabezpieczenia odpowiednich środków finansowych oraz koordynacji z innymi inwestycjami planowanymi w tym rejonie (jak np. z planowaną przez PKP PLK przebudową linii średnicowej, której harmonogramy ulegają aktualizacji).
Projektowane rozwiązania umożliwią realizację trasy tramwajowej na Gocław, dla której są już projekty budowlane. Następnym krokiem będzie opracowanie projektu wykonawczego nowej trasy wraz z pozyskaniem ostatecznych decyzji umożliwiających prowadzenie robót. W najbliższym czasie należy spodziewać się kluczowych decyzji także dla tej inwestycji.
Tramwaje Warszawskie są w stałym kontakcie z Metrem Warszawskim i projektantami linii M3. Oba projekty – przebudowa trasy tramwajowej w al. Waszyngtona i budowa nowej linii metra – stykają się w rejonie ronda Wiatraczna i będą skoordynowane.
Źródło: TW
Zobacz również: